Školský vzdelávací program

„ Všade hračky a smiech detí, slnko tu aj v zime svieti.“

 

Názov školského vzdelávacieho programu – Zvedavé slniečko.

Názov vzdelávacieho programu obsahuje hlavnú myšlienku, ktorú sme si zvolili pre výchovno – vzdelávaciu činnosť pre ďalšie roky. Prostredníctvom tejto myšlienky chceme objavovať a poznávať svet plný farieb, tónov, vôní, pokoja a zdravého spôsobu života.

Školský vzdelávací program je vypracovaný na 1 rok . Z dôvodu rozšírenia MŠ, zmeny priestorov, počtu detí, zamestnnancov bude potrebné vypracovať nový školský vzdelávací program.

Vymedzenie vlastných cieľov a poslania výchovy a vzdelávania:

            Ciele našej výchovno – vzdelávacej práce vychádzajú z hlavného cieľa predprimnárneho vzdelávania uvedeného v zákone č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní, zo všeobecných cieľov Štátneho vzdelávacieho programu a z názvu školského vzdelávacieho programu ZVEDAVÉ SLNIEČKO.

Hlavným cieľom výchovy a vzdelávania v materskej škole je dosiahnutie optimálnej kognitívnej, senzomotorickej a sociálno – citovej úrovne ako základu na školské vzdelávanie v základnej škole a na život v spoločnosti

S – sebauvedomenie, sociálny kontakt s rovesníkmi, sociokultúrne a socioekonomické    zázemie dieťaťa

L – láska a úcta k rodičom, ku kultúrnym a národným hodnotám a tradíciam štátu, k štátnemu jazyku, k materinskému jazyku a svojej kultúre,

N – naučiť sa chrániť si svoje zdravie, životné prostredie,

I – inteligencia, iniciatíva detí,

E – emocionalita, etické hodnoty,

Č – činnosti a hry

K – kreativita, kooperatívne správanie,

O – ochota pomôcť, ochrániť seba a druhých

 

 

 

Hlavné a čiastkové ciele PP

Hlavné ciele

  • Vnútroškolský  systém bude zameraný na vytváranie takého prostredia a sociálnej klímy, ktoré zaručí všetkým deťom a zamestnancom telesné zdravie, duševnú a spoločenskú pohodu v duchu humanizmu
  • Edukačný proces bude založený na princípe demokratického prístupu  ku všetkým deťom, pričom budú plne využívané progresívne metódy a formy práce s cieľom čo najefektívnejšie  rozvíjať u detí elementárne kompetencie vo všetkých  oblastiach a rovinách (kognitívnej, psychomotorickej, sociálnej)
  • individuálnym prístupom uľahčovať plynulú adaptáciu dieťaťa na prostredie MŠ,
  • podporovať detské sebavedomie, samostatnosť a istotu,
  •  hrou podporovať u detí túžbu po múdrosti, kráse, dobre, akceptácii, empatii, reflexii a sebarealizácii,
  • posilňovať vôľové vlastnosti detí,
  • utvárať pozitívny vzťah k prírode a životnému prostrediu,
  • utvárať predstavu o ľudových tradíciách a naďalej ich rozvíjať,
  • rozvíjať dimenzie školskej spôsobilosti pre ľahšiu adaptáciu na primárne vzdelávanie,
  •  individuálnym prístupom rozvíjať spôsobilosti detí so špeciálnymi potrebami,
  • uplatňovať a chrániť práva dieťaťa, vytvárať podmienky pre blaho všetkých detí,
  • aktívne spolupracovať so zriaďovateľom, s rodinou, s organizáciami

Čiastkové ciele – sú rozpracované vo vzťahu k deťom, rodičom a iným inštitúciám,   k zamestnancom

Vo vzťahu k deťom a k edukačnému procesu

  • Vytvárať také podmienky pre tvorivo humanistickú výchovu a vzdelávanie, ktoré rešpektuje psychickú a fyzickú oblasť každého dieťaťa
    • Každodenné edukačné aktivity plánovať vzhľadom na aktuálnu vývinovú úroveň a schopnosti detí, nepreťažovať deti, striedať frontálne činnosti s individuálnymi a rušné s pokojnými
    • Vytvárať podmienky pre celistvý rozvoj osobnosti dieťaťa
    • Podporovať rozvoj osobnostných kompetencií v rovine kognitívnej a konatívnej
    • Poskytnúť priestor pre sebarealizáciu detí, rešpektovať záujmy a potreby detí
    • Podporovať participáciu a kooperáciu v detskom kolektíve
    • Ako hlavnú výchovno-vzdelávaciu metódu využívať hry , ale aj iné aktivizujúce a interaktívne metódy, ktoré rovnocenne a vyvážene rozvíjajú všetky kompetencie a osobnosť dieťaťa
    • V edukačnom procese využívať nielen tradičné , ale aj inovačné metódy a formy práce ako napríklad zážitkové učenie, bádateľské aktivity, problémové učenie, modelové situácie a pod.
    • posilňovať vôľové vlastnosti detí,
    • rozvíjať kreativitu, tvorivosť, aktívne bádanie,
    • formovať aktívny postoj k zdravému životnému štýlu /zdravá výživa, pozitívny vzťah k športovým a pohybovým aktivitám, ku zdraviu/,
  • Skvalitňovať  výchovno-vzdelávaciu činnosť o aktivity smerujúce k rozvoju fyzických a psychických schopností detí, s dôrazom na rok pred povinnou školskou dochádzkou
    • Využívať netradičné formy a metódy práce
    • Vytvárať podmienky pre učenie, pri ktorom dieťa nepreberá len hotové poznatky a informácie, ale ich získava samostatne vlastnou aktivitou. Plne podporovať detskú zvedavosť, skúmavosť a tvorivosť
    • Využívať vhodné učebné pomôcky a hrový materiál
    • Venovať pozornosť rozvoju individuality každého dieťaťa, plne uplatňovať individuálny prístup
    • Plne využívať pedagogickú diagnostiku
  • Pri realizácii pohybových aktivít plne rešpektovať pedagogické zásady a zásady psychohygieny
    • Denne uskutočňovať pohybové a relaxačné aktivity a pobyt vonku (v jarnom a letnom období 2x denne)
    • Využívať pobyt vonku na edukačné aktivity
    • Realizovať pravidelné vychádzky
    • Pobyt vonku uskutočňovať za každého počasia ( s výnimkou silného vetra, dažďa, poľadovice a silných mrazov)
    • Využívať školský dvor k pohybovým aktivitám, cvičeniam na školskom dvore
  • Pri plánovaní cieľov  z učebných osnov mať na zreteli rôzne výchovno-vzdelávacie  potreby detí, ich individualitu a vekové osobitosti
    • Ciele edukačných činností upravovať tak, aby zodpovedali aktuálnemu vývinu a schopnostiam detí a smerovali k zóne najbližšieho vývinu
    • Plnenie cieľov overovať spätnou väzbou, rozvíjať u detí hodnotiace schopnosti
    • Podnetným prostredím vytvárať priestor pre samostatnú činnosť detí, podnecovať ich aktivitu
    • Využívať a uprednostňovať  skupinové edukačné aktivity pred frontálnymi činnosťami
    • Pri plánovaní činností sa riadiť kurikulárnymi dokumentmi
  • V zmysle dohovoru o právach dieťaťa vytvárať podmienky na ochranu detí pred patologickými javmi a plniť úlohy na podporu boja proti drogám
    • V prípade oprávneného podozrenia, že dieťa je fyzicky alebo psychicky týrané, šikanované alebo je ohrozený jeho morálny vývin, je potrebné okamžite danú situáciu riešiť a kontaktovať sociálny odbor, policajný zbor, prípadne CPPPaP
    • Do edukačného procesu zaraďovať aktivity smerujúce k potláčaniu drogových závislostí (sladkosti - závislosťou a pod.)
    • Predchádzať diskriminácii
    • Prvoradým hľadiskom pri každej činnosti je bezpečnosť dieťaťa
  • V priebehu školského roka venovať zvýšenú pozornosť prosociálnej výchove
    • Okamžite riešiť vzniknuté problémy, neprehliadať požiadavky a potreby detí
    • Vytvárať priateľské prostredie s pravidlami správania
    • Učiť deti riešiť medzi rovesníkmi vzniknuté konflikty formou vyjednávania, dohovoru, predchádzať fyzickému násiliu medzi deťmi
  • Zabezpečiť dostatok aktivít, ktoré spestria a obohatia život v MŠ a smerujú ku kognitívnemu rozvoju, posilneniu zdravia detí a rozvoju sociálnych , komunikačných postojov a posilnia spoluprácu  škola – rodina
    • Viď plán akcií na školský rok
  • Do výchovno-vzdelávacích činností zaraďovať edukačné aktivity , ktoré formujú pozitívne postoje k zdravému životnému štýlu a k ochrane vlastného zdravia i zdravia iných.
    • Venovať pozornosť prevencii šírenia infekčných chorôb, informovať rodičov prostredníctvom metodického materiálu i osobným kontaktom
    • V edukačnom procese zaraďovať aktivity so zdravotnou tematikou, s tematikou poskytovania prvej pomoci, environmentálnou tematikou a s tematikou dodržiavania zásad bezpečného správania sa na ceste
    • Venovať sa problematike správneho stravovania a upevňovať u detí správne stravovacie a stolovacie návyky
    • Organizovať športové aktivity , denné pobyty vonku, zdravotné a relaxačné cvičenia
  • Vo vzťahu k inštitúciám
  • Počas celého školského roka spolupracovať  so základnou školou  s cieľom uľahčiť deťom prechod na primárne vzdelávanie
    • Plne využívať netradičné formy spolupráce  (divadelné predstavenia, vzájomné návštevy s cieľom priblížiť deťom nové prostredie...)
  • V prípade výskytu odchýlok od očakávaného rozvoja osobnosti detí úzko spolupracovať so zariadeniami výchovnej prevencie a poradenstva
    • Prostredníctvom informačného  systému poskytnúť rodičom kontaktné adresy ( CPPPaP, logopedické ambulancie, ortopéd a pod.)
    • Poskytnúť  rodičom individuálne konzultácie formou konzultačných hodín
    • Prostredníctvom osobného kontaktu informovať rodičov s danou problematikou (najčastejšie  problémy vývinu u detí predškolského veku – logopedické vady, poruchy správania...)
  • S cieľom zviditeľniť meno materskej školy nadviazať spoluprácu s rôznymi inštitúciami (ZUŠ, Polícia, Požiarnici...)
    • Spolupracovať s médiami a rôznymi inštitúciami, naďalej vystavovať výtvarné práce v škole a okolí
  • Využívať ponuku kultúrnych a športových zariadení s cieľom obohatiť život detí v MŠ a zážitkovou formou  prispieť k ich rozvoju
  • Viď plán aktivít

Vo vzťahu k rodičom

  • Realizovať metodicko – poradenskú činnosť
    • Osobné, individuálne pohovory , združenia rodičov
  • Vytvoriť kvalitný informačný systém
    • Vytvoriť webovú stránku školy a prehľadnosť násteniek v jednotlivých miestnostiach
  • V úzkej spolupráci  s rodinou zabezpečovať optimálne podmienky na adaptáciu dieťaťa v novom prostredí s cieľom pomôcť dieťaťu čo najskôr sa vyrovnať s touto záťažovou situáciou
    • V adaptačnom procese uplatňovať individuálny prístup
    • Spoznávať dieťa prostredníctvom rozhovorov s dieťaťom a jeho rodičmi
    • Umožniť postupnú a plynulú adaptáciu , viesť na triede záznam o adaptačnom procese dieťaťa

Stupeň vzdelania, ktorý sa dosiahne absolvovaním školského vzdelávacieho programu

Absolvovaním posledného ročníka vzdelávacieho programu MŠ dieťa získa predprimárne vzdelanie.

Predprimárne vzdelávanie ukončuje dieťa spravidla v školskom roku, v ktorom do 31.augusta dosiahne šiesty rok veku a dosiahne školskú spôsobilosť.

Vlastné zameranie školy

Sme materská škola rodinného typu pre deti vo veku 3 – 6 rokov. Chceme vytvárať v MŠ priaznivú sociálnu klímu, aby boli deti šťastné, veselé a tvorivé.. Chceme spolupracovať s rodinou –angažovať rodičov do aktivít školy a motivovať ich, aby podporili školu materiálne, morálne alebo finančne, mali prehľad o tom, čo sa deje v materskej škole. Poslaním materskej školy je dopĺňať rodinnú výchovu. Výchovná činnosť a edukačné aktivity sú zamerané na rozvíjanie komunikačných kompetencií a pestovanie lásky k materinskému jazyku, na poznávanie a ochranu životného prostredia, na rozvíjanie prosociálneho správania, na vytváranie poznatkov a zručností v oblasti zdravého životného štýlu, na rozvíjanie individuality a kreativity.

Prostredníctvom aktivizujúcich, interaktívnych metód a zážitkového učenia sa zameriavame na rozvíjanie tvorivej, všestranne rozvinutej osobnosti dieťaťa, dosiahnutie vyváženého stavu telesného,  duševného a sociálneho zdravia .

Samozrejme nezabúdame ani na pestovanie lásky a úcty k tradíciám obce, regiónu a našej vlasti.

Dĺžka dochádzky a forma výchovy a vzdelávania

Dĺžka dochádzky do MŠ je v rozmedzí 1 – 4 roky. Forma výchovy je celodenná, s možnosťou poldennej dochádzky.

Učebné osnovy

Učebnými osnovami školského vzdelávacieho programu MŠ sú vzdelávacie štandardy jednotlivých vzdelávacích oblastí Štátneho vzdelávacieho programu pre predprimárne vzdelávanie v materských školách.

Obsah učebných osnov je rozpracovaný do týždenných tém , ktoré sú prispôsobené ročným obdobiam a sviatkom.

Vyučovací jazyk

Vyučovacím jazykom je štátny jazyk Slovenskej republiky.

 

Východiska plánovania

Plánovanie výchovno – vzdelávacej činnosti v MŠ znamená cieľavedomé, systematické, zodpovedné a slobodné plánovanie ponuky činností a aktivít pre deti s prihliadnutím na špecifiká učenia sa detí predškolského veku.

Plán výchovno-vzdelávacej činnosti je súčasťou prípravy na výchovno-vzdelávaciu činnosť a jeho forma a spôsob vypracovania sú schválené pedagogickou radou. Plán vypracúva učiteľka rannej zmeny spravidla na týždeň. Plánujú sa všetky vzdelávacie oblasti týždenne.

V rámci cielenej vzdelávacej aktivity učiteľky zohľadňujú možnosť voľby vzájomne kombinovať a prelínať príslušné vzdelávacie oblasti. Tematické celky a podtémy predstavujú ucelenú opornú konštrukciu pre štruktúrovanie obsahu vzdelávania a zohľadňujú i zmysluplný situačný kontext aktivít s deťmi v rámci určitého obdobia. Poradie podtém nie je záväzné, je možné ho meniť. Učiteľka samostatne volí vhodné metódy, stratégie, formy a prostriedky pre svoju plánovanú výchovno-vzdelávaciu činnosť

Mnohé výkonové štandardy sa priebežne dosahujú v prirodzených každodenných situáciách v priebehu dlhšieho časového obdobia, a preto nie potrebné k nim umelo plánovať a realizovať konkrétne cielené vzdelávacie aktivity. /viď príloha 1/

Spôsob a podmienky ukončovania výchovy a vzdelávania a vydávanie dokladu o získanom vzdelaní

Predprimárne vzdelanie získa dieťa absolvovaním posledného ročníka vzdelávacieho programu odboru vzdelávania v materskej škole. Predprimárne vzdelávanie ukončuje dieťa spravidla v školskom roku, v ktorom do 31. augusta dosiahne šiesty rok veku a dosiahne školskú spôsobilosť.

Predprimárne vzdelávanie môže dieťa ukončiť aj vtedy, ak nedovŕšilo šiesty rok veku, ale podľa vyjadrenia príslušného školského zariadenia výchovného poradenstva a prevencie a všeobecného lekára pre deti a dorast môže plniť povinnú školskú dochádzku (predčasné zaškolenie dieťaťa na žiadosť rodičov).

Dokladom o získanom stupni vzdelania je Osvedčenie o absolvovaní predprimárneho vzdelávania. Osvedčenie sa vydáva na žiadosť rodičov na predpísaných tlačivách schválených ministerstvom školstva. Osvedčenia sa odovzdávajú deťom pri tradičnej rozlúčke s predškolákmi spravidla posledný deň školského roka.

Personálne zabezpečenie

Výchovno – vzdelávaciu činnosť v materskej škole zabezpečujú 2  učiteľky, ktoré sú kvalifikovanév odbore učiteľstvo pre materské školy. Riaditeľka školy má podľa zákona prvú atestáciu. Učiteľka má ukončený prvý stupeň vysokoškolského štúdia v odbore predprimárne vzdelávanie.

Celodenné stravovanie detí zabezpečujú zamestnanci Školskej jedálne pri MŠ Jakubovany.

Podmienky na kvalitnú a plynulú výrobu, dodržiavanie hygieny a výdaj stravy zabezpečujú vedúca ŠJ so vzdelaním v odbore, kuchárka a pomocná sila v kuchyni.

O čistotu a poriadok v priestoroch MŠ sa stará 1 upratovačka.

Materiálno – technické a priestorové podmienky

Materská škola Jakubovany je jednotriedna. Priestory MŠ tvorí herňa, spálňa, šatňa, hygienické priestory a kancelárske priestory. Momentálne MŠ funguje v náhradných priestoroch z dôvodu rozširovania o jednu triedu. Náhradné priestory učiteľky upravili tak, aby vyhovovali pobytu detí po stránke bezpečnostnej aj hygienickej. Momentálne nie je k dispozícii dvor a záhrada, učiteľky využívajú na pobyt detí von obecné ihrisko.

Súčasťou materiálno-technických podmienok sú:

- hračky a hrový materiál umiestnený v zornom poli dieťaťa, vrátane digitálnych hračiek,

- rôzne učebné pomôcky, napomáhajúce plneniu školského vzdelávacieho programu napr.:

  • hudobného charakteru – hudobné nástroje, Orffov inštrumentár, nahrávky hudobných diel atď.,
  • dramatického charakteru – paravány, rôzne druhy bábok,
  • pohybového charakteru – telovýchovné náradie (voľné aj pevné) a náčinie (napr. švihadlá, kruhy, stuhy, lopty, tyče, šatky),
  • výtvarného charakteru – štetce, výkresy, nožnice, farebný papier, krepový papier, akvarelové farby, temperové farby, voskové pastely, suché pastely, uhlíky, rudky, hlina, plastelína, atď.

- detská literatúra v knižnej i digitálnej forme /encyklopédie, detské edukačné programy),

- odborná literatúra v knižnej i digitálnej forme,

- digitálne technológie.

Podmienky na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri výchove a vzdelávaní

Materské školy sú pri výchove a vzdelávaní, pri činnostiach priamo súvisiacich s výchovou a vzdelávaním a pri poskytovaní služieb povinné:

  • prihliadať na základné fyziologické potreby detí,
  • vytvárať podmienky na zdravý vývin detí a na predchádzanie sociálno-patologických javov,
  • zaistiť bezpečnosť a ochranu zdravia detí,
  • poskytnúť nevyhnutné informácie na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia detí,
  • viesť evidenciu registrovaných školských úrazov detí, ku ktorým došlo počas výchovno-vzdelávacej činnosti alebo pri činnostiach organizovaných materskou školou.

Podmienky na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri výchove a vzdelávaní sú podrobnejšie rozpracované v Prevádzkovom poriadku MŠ Jakubovany, ktorý schválil dňa a v Školskom poriadku MŠ Jakubovany.

Vnútorný systém kontroly a hodnotenia

 

  1. VNÚTORNÉ HODNOTENIA

 

Hodnotenia a evaluácie riaditeľkou školy

  • objektívne hodnotí sama svoju pedagogickú a riadiacu prácu - každoročne na konci školského roka
  • ďalej sa sebavzdelávať k zefektívneniu svojej pedagogickej i riadiacej práce
  • kontroluje a hodnotí prácu pedagógov - podľa plánu hospitácií
  • kontroluje a hodnotí prácu prevádzkových pracovníkov priebežne, cielene aj náhodne, napr. dodržiavanie zásad BOZP a PO, plnenie všetkých úloh vyplývajúcich z pracovnej náplne jednotlivých pracovníkov - technologických postupov pri príprave jedál, správnosť účtovania školného a stravného, ​​čistotu priestorov MŠ, stav skladu, správanie prevádzkového personálu k deťom a rodičom, dodržiavanie organizačného poriadku školy, kontroluje vedenie povinnej triednej dokumentácie
  • načúva prianiam a pripomienkam rodičov, spolupracovníkov, zriaďovateľa, širokej verejnosti, konštruktívne podnety ďalej spracováva a vychádza z nich v plánovaní ďalších činností
  • hodnotí celkovú prácu a vizáž školy (SWOT analýza na konci školského roka)
  • hodnotí funkčnosť a aktuálnosti ŠkVP .,vstrebáva nové poznatky zo seminárov, hľadá nové námety
  • hodnotí vzhľad školy - budovy aj záhrady, jednotlivých tried, hodnotí, čo treba zlepšiť, opraviť, vymeniť, hodnotí aj to, čo sa zlepšilo, akceptuje pripomienky personálu - zapisuje do plánu opráv, priebežne podľa aktuálnej potreby, minimálne raz za rok
  • súhrn všetkých hodnotení sa stáva podkladom pre hodnotenie školy - na konci školského roka

Hodnotenia a evaluácie pedagógmi

  • hodnotí svoju prácu, vyhodnocuje celý vzdelávací proces v triede
  • individuálne hodnotenie detí (pedagogická diagnostika) - vedie o deťoch stručné záznamy ,kde uvádza stav pri nástupe do MŠ, priebežne dopĺňa pokroky dieťaťa a na záver jeho školskej dochádzky úroveň jeho kľúčových kompetencií
  • vedie portfólio dieťaťa, kam ukladá na 1 školský rok jeho práce, pracovné listy
  • hodnotí  celkovú prácu a vizáž školy (SWOT analýza na konci škôl. roka), hľadá nové námety
  • vykonáva autoevaluáciu svojej vlastné práce na konci školského roka (autoevaluačný dotazník pedagogického pracovníka)
  • vykonáva evalváciu celej práce školy, vrátane vizáže, podmienok vzdelávania na konci školského roka

Hodnotenia a evaluácie prevádzkovými pracovníkmi

  • hodnotia a vyhodnocujú svoju vlastnú prácu  1x za rok - koniec školského roka
  • hodnotia a vyhodnocujú činnosť celej školy zo svojho pohľadu

 

  1. HODNOTENIA VONKAJŠIE

 

Hodnotenia a evaluácie rodičmi detí

  • anonymné dotazníky (na konci, či začiatku nového školského roka)
  • schránka pripomienok a nápadov
  • pripomienky priebežné, pri triednych schôdzkach, pohovoroch, poradách

Hodnotenia a evaluácie zriaďovateľom

  • vlastné kritériá hodnotenia ustanovené zriaďovateľom (efektívnosť využitia rozpočtu, včasné odovzdávanie povinných dokumentov, spokojnosť rodičov a verejnosti so školou, starostlivosť o zverený majetok, prezentácia školy na verejnosti, atď.)
  • Kritériá pre odmeňovanie

Hodnotenia a evaluácie samotným dieťaťom

  • spokojnosť dieťaťa v MŠ, radosť, možnosť vyjadriť, čo sa mu nepáči, čo by zlepšilo
  • vyjadrenie na čo sa v MŠ teší, na čo nie a prečo
  • spolupráca pri vytváraní pravidiel správania v MŠ, kontrola ich dodržiavania

Hodnotenie nadriadenými orgánmi, CSI atď.

  • podľa ich vlastných smerníc a kritérií

 

Kritériá hodnotenia pedagóga i jeho vzdelávacej a výchovnej činnosti

  • profesionalita pri vystupovaní pedagóga pred rodičmi i verejnosťou, pozitívne reprezentácia školy
  • propagácia školy na verejnosti
  • snaha o neustále vzdelávanie, odborný a profesionálny rast
  • všetka pedagogická činnosť zodpovedá poslanie školy, ŠkVP, podieľa sa na jeho zdokonaľovanie aj zdokonaľovanie TVP
  • zabezpečuje pravidelný rytmus a poriadok, ktorý je dostatočne flexibilný, rešpektujúce potreby detí a prispôsobený aktuálnej situácii
  • rešpektuje individuálne potreby detí, nielen v oblasti vzdelávania, ale aj v oblasti citovej
  • rešpektuje individuálnu potrebu odpočinku, súkromie
  • vyvažuje pomer spontánnych a riadených činností
  • vedie triedu k priateľstva, spolupatričnosti, spolupráci
  • dbá na dodržiavanie práv dieťaťa, nikoho neprotěžuje, či nebude diskriminovať
  • pozitívna motivácia detí prostredníctvom pochvaly
  • kreatívny prístup k práci, hľadanie nových podnetov, realizácia nových nápadov
  • dbá na dostatok pohybu a pobytu vonku
  • dbá na dodržanie pitného režimu detí
  • chráni súkromie detí a ich rodín
  • plní všetky povinnosti vyplývajúce z jeho pracovnej náplne
  • dodržiava vnútorné smernice školy, zásady BOZP a PO

 

Kritériá hodnotenia PREVÁDZKOVÝCH PRACOVNÍKOV

  • plní všetky svoje úlohy dané pracovnou náplňou
  • dodržiava organizačný poriadok školy a pracovnú dobu
  • aktívne sa zamýšľa a podieľa na zlepšenie chodu a vizáže MŠ zo svojej pozície
  • spolupracuje s pedagogickým personálom pri pôsobení na deti, spoluvytvára atmosféru pohody a pokoja
  • ďalej sa sebavzdelává
  • spolupracuje pri realizácii nadštandartných akcií školy (výlety, divadlo atď.)
  • chráni súkromie detí aj ich rodín, zachováva mlčanlivosť o ich interných záležitostiach
  • kreatívne pristupuje k svojej práci, dáva podnety na zlepšenie, alebo je sám realizuje
  • dodržiava vnútorné smernice školy, zásady BOZP a PO

METÓDY HODNOTENIA

  • rozhovory, konzultácie - pedagogické a prevádzkové porady
  • hospitácie, pohospitačný rozhovor (podľa plánu hospitácií)
  • priama kontrola pravidelná, nepravidelná - (dodržiavanie pracovnej doby, efektívne využívanie pracovnej doby, vedenie dokumentácie, inventarizácie atď ..)
  • diskusie, SWOT analýzy, ankety, dotazníky - na konci školského roka na jeho zhodnotenie, hľadanie nových ciest, uhlov pohľadu pre nový školský rok
  • individuálne hodnotiace listy detí, ich portfólio (priebežné dopĺňanie, vyhodnocovanie pokrokov a ich zapisovanie)
  • individuálne hodnotiace listy personálu (hodnotí riaditeľka)
  • autoevaluační dotazníky - pre pedagógov, pre prevádzkový personál
  • celoročné hodnotenie výchovno vzdelávacej práce (pedagógovia na konci školského roka)
  • celoročné hodnotenie celkovej vizáže školy, dosiahnutých zlepšení aj ďalších ciest za nimi
  • vlastné hodnotenie školy

Tento súčasný evaluačný systém nie je dogmou, ale otvoreným materiálom, ktorý bude kolektív školy zdokonaľovať, evidovať jeho prostredníctvom názory, priania a potreby partnerov vo vzdelávaní a pružne na ne reagovať k ďalšiemu rozvoju a skvalitneniu práce školy.

 

 

1.    Otázky k zhodnoteniu uplynulého obdobia (pracovný výkon, pracovné a sociálne správanie):

 

•    Ako hodnotíte svoj výkon a výsledky v hodnotenom období?

•    Aký bol Váš najväčší úspech a neúspech?

•    Čo Vám pomáhalo pri dosahovaní pozitívnych výsledkov?

•    Ktoré úlohy sa Vám nepodarilo v hodnotenom období splniť k úplnej spokojnosti?

•    Akým problémom, ťažkostiam ste museli čeliť?

•    Čo Vám robilo v hodnotenom období najväčšie problémy?

•    V čom vidíte príčiny, ktoré k tomu viedli?

•    Zmenili by ste, ak by to bolo možné, svoj postup, prístup k riešeniu problémov,

     ťažkostí, nesplnených úloh?

•    Ako sa Vám spolupracovalo so svojím nadriadeným?

•    Ktoré svoje stránky považuje za silné?

•    V čom vidíte svoje slabé stránky?

•    Ako hodnotíte podporu zo strany vedenia školy?

•    Ako vnímate vzťahy na pracovisku?

 

2. Otázky zamerané na zhodnotenie profesijných kompetencií a kvalitu dosahovaných výsledkov:

•          Akým spôsobom sa podieľate na plnení koncepčných zámerov, vízie a poslania školy, na dosahovaní vytýčených cieľov (dlhodobých)školy?

•          Akú odbornú literatúru ste preštudovali a ako ju využívate v praxi - témy podporujúce výchovné smerovanie školy ( humanizácia výchovy aktivita a tvorivosť...a iné aspekty)?

•          Na akých seminároch, prednáškach alebo vzdelávaní ste sa zúčastnili a ako to aplikujete v praxi?

•          Ako hodnotíte úroveň spolupráce s rodinou vo vašej skupine a aké formy využívate v týchto oblastiach- informovanosť, riešenie výchovných problémov, iné formy spolupráce?

•          Uplatňovanie tvorivosti- práce súvisiace s inováciou výchovného procesu- dopĺňanie učebných pomôcok, podávanie návrhov na nové pomôcky, hľadanie zdrojov na ich zabezpečenie?

•          Ako efektívne využívate čas počas odpočinku detí a mimo priamej práce s deťmi podľa konkrétne rozpracovaných povinností v ročnom pláne?

 

3.   Načrtnutie ašpirácií a plánov na ďalšie obdobie, definovanie požiadavky konkrétnej podpory od vedenia školy a pod.

•    Ako vidíte svoju perspektívu na pracovisku?

•    Čo by ste chceli zmeniť vo svojej práci?

•    Čomu by ste sa chceli v nasledujúcom období venovať prednostne?

•    Akú podporu očakávate od vedenia školy?

•    Aké sú Vaše priority v práci a v živote?

•    Čo chcete urobiť pre svoj ďalší odborný rozvoj (vlastné návrhy a vyjadrite podnety na zlepšenie ktorejkoľvek oblasti práce, ktorá prospeje deťom, rodičom, vzťahom na pracovisku) ?

 

Systém kontroly a hodnotenia detí

 

            Systém hodnotenia dosiahnutej úrovne detí  zodpovedajúcej tej-ktorej  vekovej skupine podľa obsahových a výkonových štandardov zo Štátneho vzdelávacieho programu je určený rovnako pre všetky učiteľky .Učiteľka sa musí pridŕžať elementárnych kompetencií citovaných v Štátnom, a hodnotiť dieťa a jeho úroveň po všetkých troch stránkach a to kognitívnej, sociálno-emocionálnej i perceptuálno -motorickej.

 

 

•          Vyhodnocovať dochádzku a dôvody neprítomnosti detí v MŠ

•          Hodnotiť adaptáciu detí na prostredie MŠ- hodnotenie triednych aktivít v malých skupinách

•          Monitorovať socio-emocionálnu klímu triedy a priebežne ju vyhodnocovať

•          Hodnotiť proces a výsledky učenia sa detí

Hodnotiť úroveň perceptuálno -motorickú

•          Viesť deti k sebahodnoteniu

•          Hodnotenie priebežné (pochvala, povzbudenie...)

•          Hodnotiť pripravenosť detí na ZŠ

•          Hodnotiť účasť detí na mimoškolských aktivitách

 

Metódy a formy hodnotenia:

 

•          Pozorovanie

•          Rozhovor

•          Diskusia

•          Pracovné listy

•          Portfóliá

•          Analýza produktov detských činností

•          Diagnostika

•          Hospitácie

 

 

Požiadavky na profesijný rozvoj pedagogických zamestnancov

 

Cieľom je obnovovať, zdokonaľovať, rozširovať a dopĺňať profesijné kompetencie učiteliek účasťou na vzdelávaní .

Ďalšie vzdelávanie pedagogických zamestnancov prebieha a je koordinované podľa plánu kontinuálneho vzdelávania a podľa aktuálnych ponúk odborných vzdelávacích seminárov.

V rámci interného vzdelávania a sebavzdelávania pedagogickí zamestnanci študujú odbornú literatúru, vzájomne diskutujú a konzultujú na pedagogických radách  na rôzne odborné témy, vzájomne si odovzdávajú informácie zo vzdelávacích aktivít. Sledujú aktuálne informácie o výchove a vzdelávaní, vzdelávacích programoch, pedagogických dokumentoch a aktualizovaných dokumentoch na webových sídlach: www.minedu.sk, www.statpedu.sk , www.siou.sk , www.vudpap.sk, www.mpc-edu.sk

Problematika kontinuálneho vzdelávania pedagogických zamestnancov je podrobne rozpracovaná v ročnom pláne profesijného rozvoja pedagogických zamestnancov.

 

Prílohy:

  • plán práce
  • plán vzdelávania
  • týždenné plány
  • prevádzkový poriadok
  • školský poriadok
  • štandardy, ktoré sa plnia priebežne celý rok