Školský vzdelávací program
„ Všade hračky a smiech detí, slnko tu aj v zime svieti.“
Názov školského vzdelávacieho programu – Zvedavé slniečko.
Názov vzdelávacieho programu obsahuje hlavnú myšlienku, ktorú sme si zvolili pre výchovno – vzdelávaciu činnosť pre ďalšie roky. Prostredníctvom tejto myšlienky chceme objavovať a poznávať svet plný farieb, tónov, vôní, pokoja a zdravého spôsobu života.
Školský vzdelávací program je vypracovaný na 1 rok . Z dôvodu rozšírenia MŠ, zmeny priestorov, počtu detí, zamestnnancov bude potrebné vypracovať nový školský vzdelávací program.
Vymedzenie vlastných cieľov a poslania výchovy a vzdelávania:
Ciele našej výchovno – vzdelávacej práce vychádzajú z hlavného cieľa predprimnárneho vzdelávania uvedeného v zákone č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní, zo všeobecných cieľov Štátneho vzdelávacieho programu a z názvu školského vzdelávacieho programu ZVEDAVÉ SLNIEČKO.
Hlavným cieľom výchovy a vzdelávania v materskej škole je dosiahnutie optimálnej kognitívnej, senzomotorickej a sociálno – citovej úrovne ako základu na školské vzdelávanie v základnej škole a na život v spoločnosti
S – sebauvedomenie, sociálny kontakt s rovesníkmi, sociokultúrne a socioekonomické zázemie dieťaťa
L – láska a úcta k rodičom, ku kultúrnym a národným hodnotám a tradíciam štátu, k štátnemu jazyku, k materinskému jazyku a svojej kultúre,
N – naučiť sa chrániť si svoje zdravie, životné prostredie,
I – inteligencia, iniciatíva detí,
E – emocionalita, etické hodnoty,
Č – činnosti a hry
K – kreativita, kooperatívne správanie,
O – ochota pomôcť, ochrániť seba a druhých
Hlavné a čiastkové ciele PP
Hlavné ciele
- Vnútroškolský systém bude zameraný na vytváranie takého prostredia a sociálnej klímy, ktoré zaručí všetkým deťom a zamestnancom telesné zdravie, duševnú a spoločenskú pohodu v duchu humanizmu
- Edukačný proces bude založený na princípe demokratického prístupu ku všetkým deťom, pričom budú plne využívané progresívne metódy a formy práce s cieľom čo najefektívnejšie rozvíjať u detí elementárne kompetencie vo všetkých oblastiach a rovinách (kognitívnej, psychomotorickej, sociálnej)
- individuálnym prístupom uľahčovať plynulú adaptáciu dieťaťa na prostredie MŠ,
- podporovať detské sebavedomie, samostatnosť a istotu,
- hrou podporovať u detí túžbu po múdrosti, kráse, dobre, akceptácii, empatii, reflexii a sebarealizácii,
- posilňovať vôľové vlastnosti detí,
- utvárať pozitívny vzťah k prírode a životnému prostrediu,
- utvárať predstavu o ľudových tradíciách a naďalej ich rozvíjať,
- rozvíjať dimenzie školskej spôsobilosti pre ľahšiu adaptáciu na primárne vzdelávanie,
- individuálnym prístupom rozvíjať spôsobilosti detí so špeciálnymi potrebami,
- uplatňovať a chrániť práva dieťaťa, vytvárať podmienky pre blaho všetkých detí,
- aktívne spolupracovať so zriaďovateľom, s rodinou, s organizáciami
Čiastkové ciele – sú rozpracované vo vzťahu k deťom, rodičom a iným inštitúciám, k zamestnancom
Vo vzťahu k deťom a k edukačnému procesu
- Vytvárať také podmienky pre tvorivo humanistickú výchovu a vzdelávanie, ktoré rešpektuje psychickú a fyzickú oblasť každého dieťaťa
- Každodenné edukačné aktivity plánovať vzhľadom na aktuálnu vývinovú úroveň a schopnosti detí, nepreťažovať deti, striedať frontálne činnosti s individuálnymi a rušné s pokojnými
- Vytvárať podmienky pre celistvý rozvoj osobnosti dieťaťa
- Podporovať rozvoj osobnostných kompetencií v rovine kognitívnej a konatívnej
- Poskytnúť priestor pre sebarealizáciu detí, rešpektovať záujmy a potreby detí
- Podporovať participáciu a kooperáciu v detskom kolektíve
- Ako hlavnú výchovno-vzdelávaciu metódu využívať hry , ale aj iné aktivizujúce a interaktívne metódy, ktoré rovnocenne a vyvážene rozvíjajú všetky kompetencie a osobnosť dieťaťa
- V edukačnom procese využívať nielen tradičné , ale aj inovačné metódy a formy práce ako napríklad zážitkové učenie, bádateľské aktivity, problémové učenie, modelové situácie a pod.
- posilňovať vôľové vlastnosti detí,
- rozvíjať kreativitu, tvorivosť, aktívne bádanie,
- formovať aktívny postoj k zdravému životnému štýlu /zdravá výživa, pozitívny vzťah k športovým a pohybovým aktivitám, ku zdraviu/,
- Skvalitňovať výchovno-vzdelávaciu činnosť o aktivity smerujúce k rozvoju fyzických a psychických schopností detí, s dôrazom na rok pred povinnou školskou dochádzkou
- Využívať netradičné formy a metódy práce
- Vytvárať podmienky pre učenie, pri ktorom dieťa nepreberá len hotové poznatky a informácie, ale ich získava samostatne vlastnou aktivitou. Plne podporovať detskú zvedavosť, skúmavosť a tvorivosť
- Využívať vhodné učebné pomôcky a hrový materiál
- Venovať pozornosť rozvoju individuality každého dieťaťa, plne uplatňovať individuálny prístup
- Plne využívať pedagogickú diagnostiku
- Pri realizácii pohybových aktivít plne rešpektovať pedagogické zásady a zásady psychohygieny
- Denne uskutočňovať pohybové a relaxačné aktivity a pobyt vonku (v jarnom a letnom období 2x denne)
- Využívať pobyt vonku na edukačné aktivity
- Realizovať pravidelné vychádzky
- Pobyt vonku uskutočňovať za každého počasia ( s výnimkou silného vetra, dažďa, poľadovice a silných mrazov)
- Využívať školský dvor k pohybovým aktivitám, cvičeniam na školskom dvore
- Pri plánovaní cieľov z učebných osnov mať na zreteli rôzne výchovno-vzdelávacie potreby detí, ich individualitu a vekové osobitosti
- Ciele edukačných činností upravovať tak, aby zodpovedali aktuálnemu vývinu a schopnostiam detí a smerovali k zóne najbližšieho vývinu
- Plnenie cieľov overovať spätnou väzbou, rozvíjať u detí hodnotiace schopnosti
- Podnetným prostredím vytvárať priestor pre samostatnú činnosť detí, podnecovať ich aktivitu
- Využívať a uprednostňovať skupinové edukačné aktivity pred frontálnymi činnosťami
- Pri plánovaní činností sa riadiť kurikulárnymi dokumentmi
- V zmysle dohovoru o právach dieťaťa vytvárať podmienky na ochranu detí pred patologickými javmi a plniť úlohy na podporu boja proti drogám
- V prípade oprávneného podozrenia, že dieťa je fyzicky alebo psychicky týrané, šikanované alebo je ohrozený jeho morálny vývin, je potrebné okamžite danú situáciu riešiť a kontaktovať sociálny odbor, policajný zbor, prípadne CPPPaP
- Do edukačného procesu zaraďovať aktivity smerujúce k potláčaniu drogových závislostí (sladkosti - závislosťou a pod.)
- Predchádzať diskriminácii
- Prvoradým hľadiskom pri každej činnosti je bezpečnosť dieťaťa
- V priebehu školského roka venovať zvýšenú pozornosť prosociálnej výchove
- Okamžite riešiť vzniknuté problémy, neprehliadať požiadavky a potreby detí
- Vytvárať priateľské prostredie s pravidlami správania
- Učiť deti riešiť medzi rovesníkmi vzniknuté konflikty formou vyjednávania, dohovoru, predchádzať fyzickému násiliu medzi deťmi
- Zabezpečiť dostatok aktivít, ktoré spestria a obohatia život v MŠ a smerujú ku kognitívnemu rozvoju, posilneniu zdravia detí a rozvoju sociálnych , komunikačných postojov a posilnia spoluprácu škola – rodina
- Viď plán akcií na školský rok
- Do výchovno-vzdelávacích činností zaraďovať edukačné aktivity , ktoré formujú pozitívne postoje k zdravému životnému štýlu a k ochrane vlastného zdravia i zdravia iných.
- Venovať pozornosť prevencii šírenia infekčných chorôb, informovať rodičov prostredníctvom metodického materiálu i osobným kontaktom
- V edukačnom procese zaraďovať aktivity so zdravotnou tematikou, s tematikou poskytovania prvej pomoci, environmentálnou tematikou a s tematikou dodržiavania zásad bezpečného správania sa na ceste
- Venovať sa problematike správneho stravovania a upevňovať u detí správne stravovacie a stolovacie návyky
- Organizovať športové aktivity , denné pobyty vonku, zdravotné a relaxačné cvičenia
- Vo vzťahu k inštitúciám
- Počas celého školského roka spolupracovať so základnou školou s cieľom uľahčiť deťom prechod na primárne vzdelávanie
- Plne využívať netradičné formy spolupráce (divadelné predstavenia, vzájomné návštevy s cieľom priblížiť deťom nové prostredie...)
- V prípade výskytu odchýlok od očakávaného rozvoja osobnosti detí úzko spolupracovať so zariadeniami výchovnej prevencie a poradenstva
- Prostredníctvom informačného systému poskytnúť rodičom kontaktné adresy ( CPPPaP, logopedické ambulancie, ortopéd a pod.)
- Poskytnúť rodičom individuálne konzultácie formou konzultačných hodín
- Prostredníctvom osobného kontaktu informovať rodičov s danou problematikou (najčastejšie problémy vývinu u detí predškolského veku – logopedické vady, poruchy správania...)
- S cieľom zviditeľniť meno materskej školy nadviazať spoluprácu s rôznymi inštitúciami (ZUŠ, Polícia, Požiarnici...)
- Spolupracovať s médiami a rôznymi inštitúciami, naďalej vystavovať výtvarné práce v škole a okolí
- Využívať ponuku kultúrnych a športových zariadení s cieľom obohatiť život detí v MŠ a zážitkovou formou prispieť k ich rozvoju
- Viď plán aktivít
Vo vzťahu k rodičom
- Realizovať metodicko – poradenskú činnosť
- Osobné, individuálne pohovory , združenia rodičov
- Vytvoriť kvalitný informačný systém
- Vytvoriť webovú stránku školy a prehľadnosť násteniek v jednotlivých miestnostiach
- V úzkej spolupráci s rodinou zabezpečovať optimálne podmienky na adaptáciu dieťaťa v novom prostredí s cieľom pomôcť dieťaťu čo najskôr sa vyrovnať s touto záťažovou situáciou
- V adaptačnom procese uplatňovať individuálny prístup
- Spoznávať dieťa prostredníctvom rozhovorov s dieťaťom a jeho rodičmi
- Umožniť postupnú a plynulú adaptáciu , viesť na triede záznam o adaptačnom procese dieťaťa
Stupeň vzdelania, ktorý sa dosiahne absolvovaním školského vzdelávacieho programu
Absolvovaním posledného ročníka vzdelávacieho programu MŠ dieťa získa predprimárne vzdelanie.
Predprimárne vzdelávanie ukončuje dieťa spravidla v školskom roku, v ktorom do 31.augusta dosiahne šiesty rok veku a dosiahne školskú spôsobilosť.
Vlastné zameranie školy
Sme materská škola rodinného typu pre deti vo veku 3 – 6 rokov. Chceme vytvárať v MŠ priaznivú sociálnu klímu, aby boli deti šťastné, veselé a tvorivé.. Chceme spolupracovať s rodinou –angažovať rodičov do aktivít školy a motivovať ich, aby podporili školu materiálne, morálne alebo finančne, mali prehľad o tom, čo sa deje v materskej škole. Poslaním materskej školy je dopĺňať rodinnú výchovu. Výchovná činnosť a edukačné aktivity sú zamerané na rozvíjanie komunikačných kompetencií a pestovanie lásky k materinskému jazyku, na poznávanie a ochranu životného prostredia, na rozvíjanie prosociálneho správania, na vytváranie poznatkov a zručností v oblasti zdravého životného štýlu, na rozvíjanie individuality a kreativity.
Prostredníctvom aktivizujúcich, interaktívnych metód a zážitkového učenia sa zameriavame na rozvíjanie tvorivej, všestranne rozvinutej osobnosti dieťaťa, dosiahnutie vyváženého stavu telesného, duševného a sociálneho zdravia .
Samozrejme nezabúdame ani na pestovanie lásky a úcty k tradíciám obce, regiónu a našej vlasti.
Dĺžka dochádzky a forma výchovy a vzdelávania
Dĺžka dochádzky do MŠ je v rozmedzí 1 – 4 roky. Forma výchovy je celodenná, s možnosťou poldennej dochádzky.
Učebné osnovy
Učebnými osnovami školského vzdelávacieho programu MŠ sú vzdelávacie štandardy jednotlivých vzdelávacích oblastí Štátneho vzdelávacieho programu pre predprimárne vzdelávanie v materských školách.
Obsah učebných osnov je rozpracovaný do týždenných tém , ktoré sú prispôsobené ročným obdobiam a sviatkom.
Vyučovací jazyk
Vyučovacím jazykom je štátny jazyk Slovenskej republiky.
Východiska plánovania
Plánovanie výchovno – vzdelávacej činnosti v MŠ znamená cieľavedomé, systematické, zodpovedné a slobodné plánovanie ponuky činností a aktivít pre deti s prihliadnutím na špecifiká učenia sa detí predškolského veku.
Plán výchovno-vzdelávacej činnosti je súčasťou prípravy na výchovno-vzdelávaciu činnosť a jeho forma a spôsob vypracovania sú schválené pedagogickou radou. Plán vypracúva učiteľka rannej zmeny spravidla na týždeň. Plánujú sa všetky vzdelávacie oblasti týždenne.
V rámci cielenej vzdelávacej aktivity učiteľky zohľadňujú možnosť voľby vzájomne kombinovať a prelínať príslušné vzdelávacie oblasti. Tematické celky a podtémy predstavujú ucelenú opornú konštrukciu pre štruktúrovanie obsahu vzdelávania a zohľadňujú i zmysluplný situačný kontext aktivít s deťmi v rámci určitého obdobia. Poradie podtém nie je záväzné, je možné ho meniť. Učiteľka samostatne volí vhodné metódy, stratégie, formy a prostriedky pre svoju plánovanú výchovno-vzdelávaciu činnosť
Mnohé výkonové štandardy sa priebežne dosahujú v prirodzených každodenných situáciách v priebehu dlhšieho časového obdobia, a preto nie potrebné k nim umelo plánovať a realizovať konkrétne cielené vzdelávacie aktivity. /viď príloha 1/
Spôsob a podmienky ukončovania výchovy a vzdelávania a vydávanie dokladu o získanom vzdelaní
Predprimárne vzdelanie získa dieťa absolvovaním posledného ročníka vzdelávacieho programu odboru vzdelávania v materskej škole. Predprimárne vzdelávanie ukončuje dieťa spravidla v školskom roku, v ktorom do 31. augusta dosiahne šiesty rok veku a dosiahne školskú spôsobilosť.
Predprimárne vzdelávanie môže dieťa ukončiť aj vtedy, ak nedovŕšilo šiesty rok veku, ale podľa vyjadrenia príslušného školského zariadenia výchovného poradenstva a prevencie a všeobecného lekára pre deti a dorast môže plniť povinnú školskú dochádzku (predčasné zaškolenie dieťaťa na žiadosť rodičov).
Dokladom o získanom stupni vzdelania je Osvedčenie o absolvovaní predprimárneho vzdelávania. Osvedčenie sa vydáva na žiadosť rodičov na predpísaných tlačivách schválených ministerstvom školstva. Osvedčenia sa odovzdávajú deťom pri tradičnej rozlúčke s predškolákmi spravidla posledný deň školského roka.
Personálne zabezpečenie
Výchovno – vzdelávaciu činnosť v materskej škole zabezpečujú 2 učiteľky, ktoré sú kvalifikovanév odbore učiteľstvo pre materské školy. Riaditeľka školy má podľa zákona prvú atestáciu. Učiteľka má ukončený prvý stupeň vysokoškolského štúdia v odbore predprimárne vzdelávanie.
Celodenné stravovanie detí zabezpečujú zamestnanci Školskej jedálne pri MŠ Jakubovany.
Podmienky na kvalitnú a plynulú výrobu, dodržiavanie hygieny a výdaj stravy zabezpečujú vedúca ŠJ so vzdelaním v odbore, kuchárka a pomocná sila v kuchyni.
O čistotu a poriadok v priestoroch MŠ sa stará 1 upratovačka.
Materiálno – technické a priestorové podmienky
Materská škola Jakubovany je jednotriedna. Priestory MŠ tvorí herňa, spálňa, šatňa, hygienické priestory a kancelárske priestory. Momentálne MŠ funguje v náhradných priestoroch z dôvodu rozširovania o jednu triedu. Náhradné priestory učiteľky upravili tak, aby vyhovovali pobytu detí po stránke bezpečnostnej aj hygienickej. Momentálne nie je k dispozícii dvor a záhrada, učiteľky využívajú na pobyt detí von obecné ihrisko.
Súčasťou materiálno-technických podmienok sú:
- hračky a hrový materiál umiestnený v zornom poli dieťaťa, vrátane digitálnych hračiek,
- rôzne učebné pomôcky, napomáhajúce plneniu školského vzdelávacieho programu napr.:
- hudobného charakteru – hudobné nástroje, Orffov inštrumentár, nahrávky hudobných diel atď.,
- dramatického charakteru – paravány, rôzne druhy bábok,
- pohybového charakteru – telovýchovné náradie (voľné aj pevné) a náčinie (napr. švihadlá, kruhy, stuhy, lopty, tyče, šatky),
- výtvarného charakteru – štetce, výkresy, nožnice, farebný papier, krepový papier, akvarelové farby, temperové farby, voskové pastely, suché pastely, uhlíky, rudky, hlina, plastelína, atď.
- detská literatúra v knižnej i digitálnej forme /encyklopédie, detské edukačné programy),
- odborná literatúra v knižnej i digitálnej forme,
- digitálne technológie.
Podmienky na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri výchove a vzdelávaní
Materské školy sú pri výchove a vzdelávaní, pri činnostiach priamo súvisiacich s výchovou a vzdelávaním a pri poskytovaní služieb povinné:
- prihliadať na základné fyziologické potreby detí,
- vytvárať podmienky na zdravý vývin detí a na predchádzanie sociálno-patologických javov,
- zaistiť bezpečnosť a ochranu zdravia detí,
- poskytnúť nevyhnutné informácie na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia detí,
- viesť evidenciu registrovaných školských úrazov detí, ku ktorým došlo počas výchovno-vzdelávacej činnosti alebo pri činnostiach organizovaných materskou školou.
Podmienky na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri výchove a vzdelávaní sú podrobnejšie rozpracované v Prevádzkovom poriadku MŠ Jakubovany, ktorý schválil dňa a v Školskom poriadku MŠ Jakubovany.
Vnútorný systém kontroly a hodnotenia
- VNÚTORNÉ HODNOTENIA
Hodnotenia a evaluácie riaditeľkou školy
- objektívne hodnotí sama svoju pedagogickú a riadiacu prácu - každoročne na konci školského roka
- ďalej sa sebavzdelávať k zefektívneniu svojej pedagogickej i riadiacej práce
- kontroluje a hodnotí prácu pedagógov - podľa plánu hospitácií
- kontroluje a hodnotí prácu prevádzkových pracovníkov priebežne, cielene aj náhodne, napr. dodržiavanie zásad BOZP a PO, plnenie všetkých úloh vyplývajúcich z pracovnej náplne jednotlivých pracovníkov - technologických postupov pri príprave jedál, správnosť účtovania školného a stravného, čistotu priestorov MŠ, stav skladu, správanie prevádzkového personálu k deťom a rodičom, dodržiavanie organizačného poriadku školy, kontroluje vedenie povinnej triednej dokumentácie
- načúva prianiam a pripomienkam rodičov, spolupracovníkov, zriaďovateľa, širokej verejnosti, konštruktívne podnety ďalej spracováva a vychádza z nich v plánovaní ďalších činností
- hodnotí celkovú prácu a vizáž školy (SWOT analýza na konci školského roka)
- hodnotí funkčnosť a aktuálnosti ŠkVP .,vstrebáva nové poznatky zo seminárov, hľadá nové námety
- hodnotí vzhľad školy - budovy aj záhrady, jednotlivých tried, hodnotí, čo treba zlepšiť, opraviť, vymeniť, hodnotí aj to, čo sa zlepšilo, akceptuje pripomienky personálu - zapisuje do plánu opráv, priebežne podľa aktuálnej potreby, minimálne raz za rok
- súhrn všetkých hodnotení sa stáva podkladom pre hodnotenie školy - na konci školského roka
Hodnotenia a evaluácie pedagógmi
- hodnotí svoju prácu, vyhodnocuje celý vzdelávací proces v triede
- individuálne hodnotenie detí (pedagogická diagnostika) - vedie o deťoch stručné záznamy ,kde uvádza stav pri nástupe do MŠ, priebežne dopĺňa pokroky dieťaťa a na záver jeho školskej dochádzky úroveň jeho kľúčových kompetencií
- vedie portfólio dieťaťa, kam ukladá na 1 školský rok jeho práce, pracovné listy
- hodnotí celkovú prácu a vizáž školy (SWOT analýza na konci škôl. roka), hľadá nové námety
- vykonáva autoevaluáciu svojej vlastné práce na konci školského roka (autoevaluačný dotazník pedagogického pracovníka)
- vykonáva evalváciu celej práce školy, vrátane vizáže, podmienok vzdelávania na konci školského roka
Hodnotenia a evaluácie prevádzkovými pracovníkmi
- hodnotia a vyhodnocujú svoju vlastnú prácu 1x za rok - koniec školského roka
- hodnotia a vyhodnocujú činnosť celej školy zo svojho pohľadu
- HODNOTENIA VONKAJŠIE
Hodnotenia a evaluácie rodičmi detí
- anonymné dotazníky (na konci, či začiatku nového školského roka)
- schránka pripomienok a nápadov
- pripomienky priebežné, pri triednych schôdzkach, pohovoroch, poradách
Hodnotenia a evaluácie zriaďovateľom
- vlastné kritériá hodnotenia ustanovené zriaďovateľom (efektívnosť využitia rozpočtu, včasné odovzdávanie povinných dokumentov, spokojnosť rodičov a verejnosti so školou, starostlivosť o zverený majetok, prezentácia školy na verejnosti, atď.)
- Kritériá pre odmeňovanie
Hodnotenia a evaluácie samotným dieťaťom
- spokojnosť dieťaťa v MŠ, radosť, možnosť vyjadriť, čo sa mu nepáči, čo by zlepšilo
- vyjadrenie na čo sa v MŠ teší, na čo nie a prečo
- spolupráca pri vytváraní pravidiel správania v MŠ, kontrola ich dodržiavania
Hodnotenie nadriadenými orgánmi, CSI atď.
- podľa ich vlastných smerníc a kritérií
Kritériá hodnotenia pedagóga i jeho vzdelávacej a výchovnej činnosti
- profesionalita pri vystupovaní pedagóga pred rodičmi i verejnosťou, pozitívne reprezentácia školy
- propagácia školy na verejnosti
- snaha o neustále vzdelávanie, odborný a profesionálny rast
- všetka pedagogická činnosť zodpovedá poslanie školy, ŠkVP, podieľa sa na jeho zdokonaľovanie aj zdokonaľovanie TVP
- zabezpečuje pravidelný rytmus a poriadok, ktorý je dostatočne flexibilný, rešpektujúce potreby detí a prispôsobený aktuálnej situácii
- rešpektuje individuálne potreby detí, nielen v oblasti vzdelávania, ale aj v oblasti citovej
- rešpektuje individuálnu potrebu odpočinku, súkromie
- vyvažuje pomer spontánnych a riadených činností
- vedie triedu k priateľstva, spolupatričnosti, spolupráci
- dbá na dodržiavanie práv dieťaťa, nikoho neprotěžuje, či nebude diskriminovať
- pozitívna motivácia detí prostredníctvom pochvaly
- kreatívny prístup k práci, hľadanie nových podnetov, realizácia nových nápadov
- dbá na dostatok pohybu a pobytu vonku
- dbá na dodržanie pitného režimu detí
- chráni súkromie detí a ich rodín
- plní všetky povinnosti vyplývajúce z jeho pracovnej náplne
- dodržiava vnútorné smernice školy, zásady BOZP a PO
Kritériá hodnotenia PREVÁDZKOVÝCH PRACOVNÍKOV
- plní všetky svoje úlohy dané pracovnou náplňou
- dodržiava organizačný poriadok školy a pracovnú dobu
- aktívne sa zamýšľa a podieľa na zlepšenie chodu a vizáže MŠ zo svojej pozície
- spolupracuje s pedagogickým personálom pri pôsobení na deti, spoluvytvára atmosféru pohody a pokoja
- ďalej sa sebavzdelává
- spolupracuje pri realizácii nadštandartných akcií školy (výlety, divadlo atď.)
- chráni súkromie detí aj ich rodín, zachováva mlčanlivosť o ich interných záležitostiach
- kreatívne pristupuje k svojej práci, dáva podnety na zlepšenie, alebo je sám realizuje
- dodržiava vnútorné smernice školy, zásady BOZP a PO
METÓDY HODNOTENIA
- rozhovory, konzultácie - pedagogické a prevádzkové porady
- hospitácie, pohospitačný rozhovor (podľa plánu hospitácií)
- priama kontrola pravidelná, nepravidelná - (dodržiavanie pracovnej doby, efektívne využívanie pracovnej doby, vedenie dokumentácie, inventarizácie atď ..)
- diskusie, SWOT analýzy, ankety, dotazníky - na konci školského roka na jeho zhodnotenie, hľadanie nových ciest, uhlov pohľadu pre nový školský rok
- individuálne hodnotiace listy detí, ich portfólio (priebežné dopĺňanie, vyhodnocovanie pokrokov a ich zapisovanie)
- individuálne hodnotiace listy personálu (hodnotí riaditeľka)
- autoevaluační dotazníky - pre pedagógov, pre prevádzkový personál
- celoročné hodnotenie výchovno vzdelávacej práce (pedagógovia na konci školského roka)
- celoročné hodnotenie celkovej vizáže školy, dosiahnutých zlepšení aj ďalších ciest za nimi
- vlastné hodnotenie školy
Tento súčasný evaluačný systém nie je dogmou, ale otvoreným materiálom, ktorý bude kolektív školy zdokonaľovať, evidovať jeho prostredníctvom názory, priania a potreby partnerov vo vzdelávaní a pružne na ne reagovať k ďalšiemu rozvoju a skvalitneniu práce školy.
1. Otázky k zhodnoteniu uplynulého obdobia (pracovný výkon, pracovné a sociálne správanie):
• Ako hodnotíte svoj výkon a výsledky v hodnotenom období?
• Aký bol Váš najväčší úspech a neúspech?
• Čo Vám pomáhalo pri dosahovaní pozitívnych výsledkov?
• Ktoré úlohy sa Vám nepodarilo v hodnotenom období splniť k úplnej spokojnosti?
• Akým problémom, ťažkostiam ste museli čeliť?
• Čo Vám robilo v hodnotenom období najväčšie problémy?
• V čom vidíte príčiny, ktoré k tomu viedli?
• Zmenili by ste, ak by to bolo možné, svoj postup, prístup k riešeniu problémov,
ťažkostí, nesplnených úloh?
• Ako sa Vám spolupracovalo so svojím nadriadeným?
• Ktoré svoje stránky považuje za silné?
• V čom vidíte svoje slabé stránky?
• Ako hodnotíte podporu zo strany vedenia školy?
• Ako vnímate vzťahy na pracovisku?
2. Otázky zamerané na zhodnotenie profesijných kompetencií a kvalitu dosahovaných výsledkov:
• Akým spôsobom sa podieľate na plnení koncepčných zámerov, vízie a poslania školy, na dosahovaní vytýčených cieľov (dlhodobých)školy?
• Akú odbornú literatúru ste preštudovali a ako ju využívate v praxi - témy podporujúce výchovné smerovanie školy ( humanizácia výchovy aktivita a tvorivosť...a iné aspekty)?
• Na akých seminároch, prednáškach alebo vzdelávaní ste sa zúčastnili a ako to aplikujete v praxi?
• Ako hodnotíte úroveň spolupráce s rodinou vo vašej skupine a aké formy využívate v týchto oblastiach- informovanosť, riešenie výchovných problémov, iné formy spolupráce?
• Uplatňovanie tvorivosti- práce súvisiace s inováciou výchovného procesu- dopĺňanie učebných pomôcok, podávanie návrhov na nové pomôcky, hľadanie zdrojov na ich zabezpečenie?
• Ako efektívne využívate čas počas odpočinku detí a mimo priamej práce s deťmi podľa konkrétne rozpracovaných povinností v ročnom pláne?
3. Načrtnutie ašpirácií a plánov na ďalšie obdobie, definovanie požiadavky konkrétnej podpory od vedenia školy a pod.
• Ako vidíte svoju perspektívu na pracovisku?
• Čo by ste chceli zmeniť vo svojej práci?
• Čomu by ste sa chceli v nasledujúcom období venovať prednostne?
• Akú podporu očakávate od vedenia školy?
• Aké sú Vaše priority v práci a v živote?
• Čo chcete urobiť pre svoj ďalší odborný rozvoj (vlastné návrhy a vyjadrite podnety na zlepšenie ktorejkoľvek oblasti práce, ktorá prospeje deťom, rodičom, vzťahom na pracovisku) ?
Systém kontroly a hodnotenia detí
Systém hodnotenia dosiahnutej úrovne detí zodpovedajúcej tej-ktorej vekovej skupine podľa obsahových a výkonových štandardov zo Štátneho vzdelávacieho programu je určený rovnako pre všetky učiteľky .Učiteľka sa musí pridŕžať elementárnych kompetencií citovaných v Štátnom, a hodnotiť dieťa a jeho úroveň po všetkých troch stránkach a to kognitívnej, sociálno-emocionálnej i perceptuálno -motorickej.
• Vyhodnocovať dochádzku a dôvody neprítomnosti detí v MŠ
• Hodnotiť adaptáciu detí na prostredie MŠ- hodnotenie triednych aktivít v malých skupinách
• Monitorovať socio-emocionálnu klímu triedy a priebežne ju vyhodnocovať
• Hodnotiť proces a výsledky učenia sa detí
Hodnotiť úroveň perceptuálno -motorickú
• Viesť deti k sebahodnoteniu
• Hodnotenie priebežné (pochvala, povzbudenie...)
• Hodnotiť pripravenosť detí na ZŠ
• Hodnotiť účasť detí na mimoškolských aktivitách
Metódy a formy hodnotenia:
• Pozorovanie
• Rozhovor
• Diskusia
• Pracovné listy
• Portfóliá
• Analýza produktov detských činností
• Diagnostika
• Hospitácie
Požiadavky na profesijný rozvoj pedagogických zamestnancov
Cieľom je obnovovať, zdokonaľovať, rozširovať a dopĺňať profesijné kompetencie učiteliek účasťou na vzdelávaní .
Ďalšie vzdelávanie pedagogických zamestnancov prebieha a je koordinované podľa plánu kontinuálneho vzdelávania a podľa aktuálnych ponúk odborných vzdelávacích seminárov.
V rámci interného vzdelávania a sebavzdelávania pedagogickí zamestnanci študujú odbornú literatúru, vzájomne diskutujú a konzultujú na pedagogických radách na rôzne odborné témy, vzájomne si odovzdávajú informácie zo vzdelávacích aktivít. Sledujú aktuálne informácie o výchove a vzdelávaní, vzdelávacích programoch, pedagogických dokumentoch a aktualizovaných dokumentoch na webových sídlach: www.minedu.sk, www.statpedu.sk , www.siou.sk , www.vudpap.sk, www.mpc-edu.sk
Problematika kontinuálneho vzdelávania pedagogických zamestnancov je podrobne rozpracovaná v ročnom pláne profesijného rozvoja pedagogických zamestnancov.
Prílohy:
- plán práce
- plán vzdelávania
- týždenné plány
- prevádzkový poriadok
- školský poriadok
- štandardy, ktoré sa plnia priebežne celý rok