Hodnotiaca správa za školský rok 2020/2021

 

S p r á v a

 

o výsledkoch a podmienkach výchovno – vzdelávacej činnosti

za školský rok 2020/2021

 

 

 

Predkladá:

Petrušová Jana – riaditeľka materskej školy

 

 

Prerokované na pedagogickej rade školy dňa: 8.10.2021

Prerokované na rade školy dňa: 12.10.2021

 

Vyjadrenie rady školy:

Rada školy odporúča / neodporúča zriaďovateľovi, Obci Jakubovany, schváliť Správu o výsledkoch a podmienkach výchovno – vzdelávacej činnosti MŠ za školský rok 2020/2021

 

 

 

 

Mgr.Štofaníková Bibiána , predseda Rady školy             .................................................

 

 

Stanovisko zriaďovateľa:

Obec Jakubovany schvaľuje – neschvaľuje Správu o výsledkoch a podmienkach výchovno – vzdelávacej činnosti MŠ Jakubovany za školský rok 2020/2021

 

 

 

 

 

Kollár Martin, starosta obce             ...........................................................

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Východiská a podklady :

 

Správa je vypracovaná v zmysle:

 

  • Vyhlášky 435/ 2020 Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky z 18. decembra 2020 o štruktúre a obsahu správ o výchovno-vzdelávacej činnosti, jej výsledkoch a podmienkach škôl a školských zariadení
  • Plán práce na školský rok 2020/2021
  • Štátny vzdelávací program ISCED 0
  • Zákon č. 245/2008 Z.z o výchove a vzdelávaní
  • Pedagogicko – organizačných pokynov MŠ SR za školský rok 2020/2021
  • Koncepčného  zámeru rozvoja školy na obdobie 2019 - 2024
  • ŠkVP „Zvedavé slniečko“
  • Záverov z kontrolnej činnosti a SWOT analýzy školy 
  • Vyhodnotenia jednotlivých podujatí a aktivít školy
  • Zápisnice Rady školy pri MŠ Jakubovany
  • Ďalšie podklady: Kronika školy, zápisnice,

 

 

S p r á v a

 

o výsledkoch a podmienkach výchovno – vzdelávacej činnosti

za školský rok 2020/2021

 

 

 

Základné identifikačné údaje  o škole:

Názov školy: Materská škola

Adresa školy: Hlavná 136/3, 08301 Jakubovany

Telefónne číslo: 0918222923

Zriaďovateľ: Obec Jakubovany

 

Vedúci zamestnanci školy:

Petrušová Jana -      riaditeľka školy

Krajňáková Eva – vedúca ŠJ

 

Údaje o Rade školy a iných poradných orgánoch.

 

Rada školy pri MŠ Jakubovany bola ustanovená v zmysle § 24 zákona č. 596/2003 Z.z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve v znení neskorších predpisov po voľbách v roku 2000.

 

Členovia rady školy:

 

1.         Mgr. Štofaníková Bibiána                predsedníčka RŠ                  pedagogický pracovník

2.         Krajňáková Eva                                                                       prevádzkový pracovník

3.         Franková Adriana                                                                    za rodičov

4.         Mgr. Matľak Štefan                                                                  za rodičov

5.         Farkaš Ján                                                                              zást. zriaďovateľa

 

Rada školy  v tomto školskom roku vzhľadom na epidemiologickú situáciu rokovala elektronicky 1 x. Cieľom tohto stretnutia bolo oboznámiť sa so správou o výsledkoch za uplynulý školský rok, prijatie štatútu RŠ , prerokovanie Školského poriadku ,o dianí v škole, schválenie predložených návrhov . Zo stretnutí rady školy je spísaná zápisnica.

 

Údaje o činnostiach pedagogickej rady 

Rozhodovala o zásadných otázkach výchovy a vzdelávania, schvaľovala a hodnotila výsledky výchovno-vzdelávacej činnosti, plnenie Školského vzdelávacieho programu, riešila plánované otázky výchovy a vzdelávania, prijímala rozhodnutia na skvalitnenie pedagogickej, metodickej a odbornej práce učiteľov, vytvárala priestor pre pedagógov na prenos informácii, skúsenosti a poznatkov, bola priestorom na vzdelávanie pedagógov.  

V školskom roku 2020/2021 boli zvolané 3 riadne zasadnutia pedagogických zamestnancov a 1 operatívna porada. V januári bola MŠ zatvorená, takže PR sa neuskutočnila. Zápisnice zo zasadnutí sú uložené v kancelárii riaditeľky školy .

 Ako poradný orgán riaditeľa školy sa pedagogická rada  podieľala na riadení školy.  Členky na svojich zasadnutiach schvaľovali správu riaditeľky školy, prerokovali Školský  poriadok, Plán vnútroškolskej kontroly, podmienky prijímania detí  do MŠ, Plán profesijného rozvoja pedagogických zamestnancov, POP na príslušný školský rok, poradenskú a konzultačnú činnosť v MŠ a interné záležitosti školy / triednictvo, zápis do TK, plánovania.../.

 

Údaje o žiakoch školy za školský rok 2020/2021

 

Počet tried:                                                               2

Stav k 15.9.2020:                                                    34

Stav k 30.6.2021:                                                    34

Počet zapísaných žiakov do 1.ročníka:                         7

Z toho dievčat:                                                         2

Počet odkladov ŠD:                                                   2

 

Údaje o počte zamestnancov a plnení kvalifikačného predpokladu pedagogických zamestnancov školy:

 

Zamestnanci MŠ spolu:                                         9

Pedagogické pracovníčky:                                     4

Kvalifikované:                                                      4

Prevádzkové pracovníčky:                                     5

Upratovačky:                                                       1

Pracovníčky ŠJ:                                                    4

Kvalifikované:                                                      4

 

 

Údaje o vzdelávaní PZ školy:

 

Meno

Názov vzdelávania

 

 

 

Petrušová Jana

Údaje a práca s nimi

Rozvíjajúce hry pre najmenšie deti

Predškolské vzdeláv. v dobe epidemiologickej krízy.

Rozvoj čiastkových kognitívnych funkcií

Mgr Sedláková Jana

Adaptačné vzdelávanie

Údaje a práca s nimi

Rozvoj čiastkových kognitívnych funkcií

Rozvíjajúce hry pre najmenšie deti

Folklór v edukačmom procese

Pravidlá cvičenia s prvkami hudobnej dramatiky – hravo aj zdravo

 

 

Mgr. Haviarová Štefánia

Adaptačné vzdelávanie

Údaje a práca s nimi

Rozvoj čiastkových kognitívnych funkcií

Rozvoj grafomotoriky a vizuomotoriky

Pracujeme s deťmi s ADHD a ADD

Mgr. Štofaníková Bibiána

Údaje a práca s nimi

Rozvoj čiastkových kognitívnych funkcií

Atestačné portfólio

Folklór v edukačnom procese

Prvá atestácia uč. V MŠ krok za krokom

Rozvoj grafomotoriky a vizuomotoriky

Logopedické cvičenia a aktivity pre deti od 3 rokov – rozvoj reči a slovnej zásoby

S muzikofiletikou k správnej výslovnosti

 

 

 

Počas celého školského roka sa učiteľky venovali aj samoštúdiu rôznej predagogickej metodickej literatúry a časopisov, hľadali metodické materiály a aktivity aj na internete.

 

Výsledky výchovno-vzdelávacej činnosti :

Analýza hodnotenia výchovno-vzdelávacieho procesu v školskom roku

2020/2021

 

V školskom roku 2020 / 2021 sme pracovali podľa medzinárodnej klasifikácie vzdelávania ISCED 0 a ŠkVP „ Zvedavé slniečko“. Tohto roku sme otvorili ďalšiu triedu pre 10 detí, reálne tam bolo 12 – dodržané m2. Rozšírenie MŠ bolo financované z eurofondov .

Do MŠ bolo zapísaných 34 detí v dvoch triedach. Pozitívom je , že deti , ktoré absolvovali posledný rok dochádzky v MŠ , sa vzdelávali v samostatnej triede. Do ZŠ nám išlo 7 detí, boli 2 odklady školskej dochádzky.

V druhej triede bolo 22 detí vo veku 2,5 – 5 rokov.

Dochádzka počas školského roku  bola celkom dobrá. Materská škola bola zatvorená iba v prípade, že to bolo rozhodnutie ministra školstva. Sme radi, že sme sa vyhli zatvoreniu MŠ z dôvodu ochorenia Covid.

Vo výchovno-vzdelávacej činnosti sa využívala hra ako vhodný prostriedok na dosiahnutie vytýčených cieľov. Edukačné aktivity prebiehali zážitkovou formou. Učiteľky zabezpečovali vysokú úroveň pripravenosti detí, pôsobili na rozvoj osobnosti dieťaťa, rozvoj komunikačných schopností a logického myslenia. Deti dosahovali praktické zručnosti primerané veku. Intenzívne pracovali s pracovnými listami pre jednotlivé vekové skupiny, osvojili si kultúrne a stolovacie návyky . Dobré výsledky boli dosiahnuté v osvojovaní poznatkov a zručností pomocou počítačovej techniky, využívanie rôznych didaktických aktivít, edukačných hier .

 

Kladne hodnotím – aktivity materskej školy pre deti, pretože pre epidemiologickú situáciu boli akcie s rodičmi zrušené. Až posledný mesiac školského roka sme pre všetkých pripravili športový Deň rodiny a rozlúčku s predškolákmi. Obe akcie dopadli na jednotku a spätná väzba od rodičov to dokazuje. K silným stránkam našej materskej školy patrí profesionálna prezentácia školy v obci a vytváranie estetického a podnetného prostredia pre deti.

 

HODNOTENIE VÝCHOVNO-VZDELÁVACEJ PRÁCE ZA ŠK.  ROK 2020 / 2021

 

Škola a jej zamestnanci vychádzali vo svojej pedagogickej práci aj z hlavných cieľov a priorít školy pre školský rok 2020/ 2021 :

  1. Pri realizácii pohybových a relaxačných cvičení a edukačných aktivít s telovýchovným zameraním a pri pobyte vonku plánovať adekvátne výchovno-vzdelávacie ciele s dôrazom na dodržiavanie psychohygieny- pri zostavovaní cvičení rešpektovať pedagogické zásady s dôrazom na zásadu primeranosti ( výber cvikov, počet opakovaní atď.) a postupnosti ( precvičenie všetkých svalových skupín od hlavy po päty). Podnecovať deti k pohybovej aktivite ,poskytnúť deťom dostatok priestoru na spontánne pohybové aktivity a zabezpečiť primerané podmienky na rozvoj pohybových zručností s prihliadnutím na individuálne vývinové osobitosti detí.
  2. Pravidelnou realizáciou pobytu vonku utvárať pozitívne postoje detí k svojmu zdraviu i zdraviu iných, realizovať aktivity smerujúce k prevencii obezity detí, neskracovať bezdôvodne dĺžku pobytu vonku.
  3. Pri plánovaní výchovno-vzdelávacích cieľov rešpektovať aktuálne výchovno-vzdelávacie potreby detí, ich vekové a individuálne osobitosti, plnenie cieľov priebežne kontrolovať a overovať spätnou väzbou, rozvíjať u detí hodnotiace a sebahodnotiace zručnosti vo vzťahu k vlastnému pokroku.
  4. Zvýšenú pozornosť venovať činnostiam zameraným na rozvíjanie vyšších psychických procesov, podnecovať deti k vyjadrovaniu poznatkov, názorov a postojov, k prezentovaniu zručností, návykov a skúseností.
  5. Podporovať rozvoj dieťaťa v poznávaní a v socializácii prostredníctvom hry, rešpektovať úroveň individuálneho rozvoja každého dieťaťa a zabezpečiť optimálne podmienky na hru, dbať na účelovosť prostredia , v ktorom má dieťa možnosť realizovaťsa a byť aktívnym, do výchovy a vzdelávania v MŠ angažovať aj rodičov.
  6. Rozvíjať informačné kompetencie využívaním digitálnych technológií získaných v rámci národného projektu Vzdelávanie pedagogických zamestnancov MŠ ako súčasť reformy vzdelávania a z prostriedkov štátneho rozpočtu.
  7. V spolupráci so zariadením školského stravovania formou rôznych aktivít a ochutnávok zdravých jedál pre rodičov, podporovať boj proti obezite detí v predškolského veku.
  8. Diferencovať požiadavky na deti vzhľadom na ich rozvojové možnosti a schopnosti vo všetkých organizačných formách denného poriadku,
  9. Obnovovať, zdokonaľovať, rozširovať a dopĺňať profesijné kompetencie učiteliek účasťou na vzdelávaní realizovanom prostredníctvom akreditovaných vzdelávacích programov a samoštúdiom

 

Úspech výchovno-vzdelávacej činnosti závisel  od vnútorných podmienok, od vhodného prostredia, v ktorom dieťa mohlo tvoriť  a od schopností učiteliek ako dokázali  rozvinúť úsilie dieťaťa v rámci vlastného formovania. Veľmi dôležitou metódou sa počas celého roka stalo pozorovanie činnosti detí s cieľom rozhodnúť o optimálnom pedagogickom vedení a rozvoji osobnosti dieťaťa. Často učiteľky  využívali rozhovor s deťmi, prostredníctvom ktorého vytvárali vhodnú atmosféru medzi deťmi, ale aj medzi dieťaťom a dospelým. Bolo dôležité odlíšiť ho od mentorovania, aby každé dieťa malo možnosť vyjadriť svoje potreby, túžby a predovšetkým názory. Vyjadrenie názoru dieťaťa bolo veľmi dôležité vo všetkých výchovno-vzdelávacích činnostiach počas celého dňa.

Výchovno-vzdelávaciu prácu aj v tomto školskom roku  narušil nástup pandémie COVID – 19, ktorý ovplyvnil plynulý chod celej materskej školy a samozrejme výchovno-vzdelávaciu činnosť. V januári bola MŠ celkom zatvorená, vo februári bola v prevádzke 1 trieda pre deti zamestnaných rodičov. V polovici marca sa otvorila aj druhá trieda a pokračovali sme v bežnom režime až do konca školského roka. Veľkým negatívom v tomto období boli nedostatočné a neskoré informácie a pokyny pre riaditeľov od Ministerstva školstva.

Cieľom pedagogickej činnosti materskej školy bola počas celého školského roka realizácia ŠVP  a ŠkVP „Zvedavé slniečko“. Prostredníctvom  výchovno-vzdelávacieho procesu sme  rozvíjať osobnostné kvality dieťaťa po stránke kognitívnej, perceptuálnomotorickej a sociálno-afektívnej. Učiteľky svojim  pozitívnym prístupom kládli dôraz na sebarozvíjanie, individuálnu sebarealizáciu, aktuálne žitie, svet zážitkov, prirodzené potreby a zdravý telesný a duševný vývin. Stanovené strategické ciele boli určené na dlhšie obdobie a ich plnenie prebiehalo v týchto vzdelávacích oblastiach:

JAZYK A KOMUNIKÁCIA

Učiteľky cieľavedome podporovali rozvoj slovnej zásoby, ktorá motivačne súvisela s edukačnými témami. Počas celého školského roka sa učiteľky snažili, aby prostredníctvom konkrétnych skúseností, schopností a znalostí dokázali preniesť na deti podporujúcu motiváciu, záujem a vzťah k písanej reči, spisovnej, kultivovanej a vysoko rozvinutej podobe materinského jazyka. Učiteľky počas aktivít, ale aj počas celého dňa v materskej škole vytvárali  komunikačne aj literárne podnetné prostredie. Predškoláci viac poznávali písanú reč, pretože bolo cítiť, že chcú poznávať písmená a vhodne to využiť napríklad pri písaní svojho mena a priezviska. Aj v tejto oblasti sme využívali hru, ktorá sa javila vhodnou ako prostriedok učenia. Veľmi často sme využívali maľované čítanie ako prostriedok k rozvoju nielen reči, ale aj z dôvodu utvárania čitateľských návykov a predstáv. Deti sme viedli k tomu, aby nadväzovali spontánny  rozhovor na základe komentovania svojej hry.  Učiteľky sa snažili vyvíjať požiadavky na správnu artikuláciu  a výslovnosť, keďže veľa detí malo problémy pri správnej artikulácii, slovnej zásobe a vyjadrovaní.

Všetky podoblasti jazyka a komunikácie boli navzájom poprepájané  v procese každodennej sociálnej komunikácie a jazykových hier. Často sme ponúkali deťom jazykolamy a špecifické riekanky na cibrenie vnímania kvality hlások a samotnú artikuláciu.   V tejto oblasti sme rozvíjali komunikačné kompetencie deti vo všetkých jazykových    rovinách s využitím cieleného poznávania funkcií písanej a hovorenej reči. Upriamovali sme pozornosť detí na situácie, v ktorých sa zmysluplne využíva  písmo,  deti  mali  dostatok  priestoru  na  to, aby s písaním samé experimentovali  a objavovali, na čo písanie slúži a ako sa používa. 

V literárnej výchove sme sa viac zamerali na poznávanie a rozlišovanie rozmanitých literárnych  žánrov ľudovej a autorskej poézie, rozprávok a príbehov. Voľný prístup ku knihám a časopisom využívali deti na ich prezeranie buď individuálne, vo dvojici alebo v malých skupinách. Encyklopédie a atlasy umožnili samostatne vyhľadať a získať informácie o rastlinách, hubách, zvieratách, svete, ľudskom tele, dopravných prostriedkoch. S knihami vedia správne zaobchádzať a chápu niektoré ich špecifické ukazovatele napr. začiatok a koniec knihy, názov knihy, autor, ilustrátor, smer listovania, číslovanie strán, obsah knihy, postupnosť čítania v smere zľava doprava, postupnosť riadkov v smere zhora dole. Staršie deti pod zámerným vedením učiteliek vytvorili vlastné knihy s rôznymi témami. Spoznali rozmanité literárne žánre – ľudové a autorské rozprávky, príbehy s detským hrdinom, básne, riekanky, hádanky. Väčšina aktívne počúva čítaný text a vie logicky odpovedať na implicitné aj explicitné súvislosti. Porozumenie rozprávkam stvárňovali v tvorivom dramatickom prevedení aj s využitím veršovaných literárnych predlôh. 

 

MATEMATIKA A PRÁCA S INFORMÁCIAMI

Vo vzdelávacej oblasti Matematika a práca s informáciami sme viedli deti k porozumeniu matematických pojmov a k činnostiam súvisiacim s technológiami digitálnej gramotnosti. Matematické aktivity sme realizovali  pomocou PC, u detí v predškolskej triede prácou na interaktívnej tabuli a digitálnej hračky BEE BOOT, čím sme u detí  rozvíjali aj digitálnu gramotnosť. Počítačovú gramotnosť sme rozvíjali pomocou rozličných interaktívnych úloh v detskom edukačnom programe. Túto oblasť sme rozvíjali námetovými a didaktickými edukačnými hrami, pracovnými zošitmi, manipuláciou s učebnými digitálnymi pomôckami. K rozvoju matematicko-logického myslenia prispeli aj riešenia interaktívnych úloh, v edukačných výučbových softvéroch  ,,Čísla a tvary“; ,,Tangram“ v ktorých deti pracovali na základe inštrukcií učiteľky. 

Hravou formou a formou rôznych hier boli vedené k samostatnosti v uvažovaní, rozvoju matematického myslenia, k argumentácii a rozhodovaniu o pravdivosti vyslovených tvrdení. Svoju snahu sme zamerali na predkladanie úloh z bežného života, ktoré majú viac riešení, alebo nemajú riešenie, ďalej na matematické hry a podnetné manipulačné činnosti na rozvoj logického myslenia.

Všetky matematické  aktivity sme  s deťmi riešili v jednoduchých matematických úlohách a hrách, v rozhovoroch s deťmi, pri pozorovaniach matematických situácií a riešení jednoduchých problémov predovšetkým manipulačnými činnosťami. V prípravnej triede učiteľky často  využívali pri riešení postupnosti SUDOKU.

Matematické myslenie vedeli deti uplatňovať pri hrách aj v rôznych situáciách. Správne porovnávali a určovali vlastnosti veľkosti, dĺžky, šírky a množstva. Vedeli triediť a vytvárať súbory podľa tvaru, farby, veľkosti, hmotnosti. Správne usporadúvali predmety, chápali a používali pojmy ,,za/pred“, ,,hneď pred/za“, ,,prvý“, ,,posledný“. Väčšina sa správne orientovala a vedela popísať polohu objektov vzhľadom k svojej osobe a aj vzájomnú polohu dvoch objektov. Deti chápu orientáciu na ploche a rozumejú jednoduchým aj kombinovaným inštrukciám. Na dobrej úrovni sa orientujú v štvorcovej sieti, vedia v nej vyznačiť cestu podľa symboliky smerových šípok. Deti predškolského veku  majú primerané poznatky o plošných a priestorových geometrických tvaroch, vedia správne vymenovať číselný rad v obore 0 –10 a vytvoriť ho. Niektoré deti vymenovali aj zostupný číselný rad. Vedeli vytvoriť skupinu predmetov s daným počtom prvkov, spočítať prvky. Správne riešili kontextové úlohy v ktorých sa pridáva/odoberá. Na zistenie výpočtu využívali manipuláciu s počítadlom alebo predmetmi. Na zápis počtu využívali symboliku bodiek, znak podobajúci sa číslu alebo aj správny zápis čísla.

ČLOVEK A PRÍRODA

Deťom učiteľky sprostredkovali informácie a aktivity predovšetkým metódami bádania, pozorovania, experimentovania. K poznávaniu prírodného prostredia deti pristupovali aktívne a so zvedavosťou, nadšene a so záujmom o prírodnú časť sveta, často si  vysvetľovali javy vlastným spôsobom postaveným na svojej minulej a aktuálnej skúsenosti a zážitkovosti. Častejším problémom bola neschopnosť vyjadriť predstavu slovami. Pomáhali sme im preto utvárať závery o prírodnom svete podložené faktami a utvárať si tak názor na konkrétne problémy fungovania v prírodnom prostredí. Deti tak postupne dokázali vyjadriť nielen názor, ale aj úsudok zo skúmania prírodných reálií.

Deti sme viedli k nadobúdaniu  nových pojmov, faktov a poznatkov v súlade so  sprostredkovaním štandardizovaného obsahu školského vzdelávacieho programu pod zámerným vedením učiteliek, ale aj samostatne a aktívne, na základe vnútornej motivácie a svojej zvedavosti. Väčšina detí vedela objavovať a hľadať súvislosti medzi skúsenosťami a poznatkami v jednotlivých edukačných témach. Správne riešili problémové úlohy súvisiace s časovou postupnosťou dňa a nadobudnuté poznatky aplikovali v hrách napr. pri zostavovaní puzzle. Získali bohaté poznatky o zvieratách žijúcich v lese, na dvore, vo vode a v jej blízkosti, v domácnostiach, o hmyze, vtákoch, exotických zvieratách. Zvieratá vedia pomenovať, poznajú ich mláďatá, identifikujú ich zvuky, poznajú niektoré charakteristiky spôsobu ich života. Uvedomujú si nebezpečenstvá niektorých zvierat – prenos ochorení, uštipnutie, uhryznutie. Získané poznatky využívali a ďalej si rozširovali pri riešení interaktívnych úloh v softvérových prostrediach – Prírodné spoločenstvá,  pri prezeraní encyklopédii, počúvaní príbehov, zostavovaní puzzle, riešení úloh v pracovných zošitoch, v hre s logico primo.

Deti získali poznatky o rastlinách, vedeli porovnať podobnosti a rozdiely stromov, kríkov, kvetov, húb, ovocia a zeleniny. Opakovaním sa deti zlepšovali v schopnosti kategorizovania ovocia a zeleniny. Vedia pomenovať niekoľko záhradných a lúčnych kvetov, liečivých bylín. Uvedomujú si a prakticky aj uplatnili poznatok o nebezpečenstve dotýkania sa neznámych húb. Detaily rastlín sa naučili pozorovať aj prostredníctvom digitálneho mikroskopu. 

Deti rozumejú obklopujúcemu svetu mnohých prírodných javov a dejov súvisiacich so striedaním ročných období a vplyvom počasia, ktoré priamo pozorovali dennými vychádzkami a možnosťou pozorovania zmien v prírode.  Prejavovali zvedavosť o spoznanie problematiky ohrozenia našej planéty vplyvom zásahu človeka, aktívne počúvali informácie a prezerali si obrázky, hodnotili čo je správne/nesprávne, dobré/ zlé, napr. znečisťovanie ovzdušia, vody a prírody.

Hlavným cieľom tejto vzdelávacej oblasti bol rozvoj prírodovednej gramotnosti. Vzdelávacia oblasť a jej vzdelávacie štandardy boli zamerané na  činnosti  súvisiace s ochranou prírody, šetrenie vody a elektriny, separovanie odpadu a ochranársky postoj k ŽP, jeho prevenciu pred znečisťovaním a poškodzovaním, starostlivosť o rastliny v triede i na školskom políčku. Popri bohatom obsahu prírodovedného poznania sme  podporovali proces rozvíjania pozorovacích a skúmateľských aktivít detí (pokusy s vodou a ľadom, ohňom, magnetom, vlastnosťami materiálov - plávajúce, rozpustné, priesvitné). Deti boli vedené k pozorovaniu počasia, zaznamenávaniu každodenných zmien v kalendári počasia v jednotlivých triedach, k poznávaniu rastlín a živočíchov, k ich pozorovaniu pod mikroskopom aj v živej prírode, k starostlivosti o rastliny, k poznávaniu stromov a ich plodov. 

Pozornosť sme venovali aj dopravnej výchove v zameraní na riešenie problémových úloh súvisiacich s bezpečným správaním sa v cestnej premávke v roli chodca a cyklistu. Deti vedia pomenovať niekoľko základných dopravných značiek – zákazových, výstražných, informatívnych a vedia vysvetliť ich význam. Tieto poznatky si utvrdzovali pri riešení dopravných situácii, riešení pracovných listov, kreslení, stavaní domina a puzzle, v hudobno -pohybových hrách. Spoznali dopravný priestor našej materskej školy aj jej blízkeho okolia. 

ČLOVEK A SPOLOČNOSŤ

Pri poznávaní spoločenského prostredia sme stavali na detskej skúsenosti a prirodzenej detskej zvedavosti, využívali sme predovšetkým hru, pozorovanie, zážitkové učenie a riadený rozhovor opierajúci sa o skúsenosti detí, napodobňovanie modelov pozitívneho etického správania, rolové hry. Udržiavali sme dobré prosociálne správanie, cítenie a disciplínu. Osobnostné a sociálne kompetencie sme u deti rozvíjali prácou v skupinách, pričom boli vedené ku vzájomnej akceptácii, pomoci, prejavu ohľaduplnosti k svojmu okoliu a prostrediu, zotrvaniu v činnosti ako aj k ich dokončeniu. U detí dochádzalo k postupnému osvojeniu sebareflexie. Po vzniknutom konflikte a na výzvu učiteľky boli deti vedené  k ospravedlneniu, poďakovaniu a požiadaniu o pomoc.

V  druhom polroku sa zlepšila vyrovnanosť a stálosť citových prejavov detí u ktorých dlhšiu dobu prevládali adaptačné problémy – bolo to hlavne v triede, kde boli deti od 2,5 roka.Väčšina detí dokáže samostatne nadviazať kontakt s rovesníkmi aj s dospelými. Formovanie vzťahov a postojov medzi deťmi pri hre boli usmerňované stanovením pravidiel zobrazených v piktogramoch. Deti vedeli reagovať na vyslovenie hodnotiacich úsudkov a primerane prijímali kritiku. V morálnom konaní prevažujú kladné charakterové vlastnosti – poslušnosť, priateľstvo, dobrosrdečnosť, láskavosť, poriadkumilovnosť, ohľaduplnosť, sebaregulácia. Cielene sme vytvárali možnosti k uvedomeniu si rozmanitých odlišností medzi ľuďmi (seniori, zdravotné handicapy, rasová odlišnosť) k zaujímaniu empatických postojov a obhájeniu ich znevýhodnenia. Predškoláci sa primerane svojmu veku vedia orientovať v právach detí –právo na hru, lekársku starostlivosť, rodičovskú starostlivosť, zdravú výživu, vyjadrenie vlastného názoru, rovnosť bez rozdielu, no zároveň aj v svojich povinnostiach (nerozhadzovať a neničiť hračky, zjesť pripravené jedlo, dbať o svoje zdravie, poslúchať rodičov atď.).

ČLOVEK A SVET PRÁCE

Významnú súčasť vzdelávacieho obsahu tvorilo rozvíjanie elementárneho technického premýšľania. Pri spoznávaní vlastností materiálov deti využívali svoje znalosti  a adekvátne vedeli  využívať to, čo o materiáloch vedia. Vo veľmi výraznej miere sme sa zamerali na pokus a omyl a potvrdilo sa nám, že je veľmi dôležité využívať zážitkové učenie, ktoré posúvalo deti vpred a prostredníctvom tohto učenia si deti zapamätali súvislosti, ktoré vedeli využiť v ďalších činnostiach.  

Veľa aktivít malo zručnostný charakter, kde deti boli vedené k práci s nástrojmi, náradím, pričom si zdokonaľovali a automatizovali samotné postupy práce. Pozornosť sme zamerali aj na pôvod materiálov a nad ich možnosťami využitia (kameň, drevo, plast, kov). 

V hracích kútikoch deti realizovali námetové hry, kde stvárňovali pracovné činnosti dospelých a realizovali tieto činnosti vo vlastných nápadoch a námetoch prostredníctvom metódy hrania rolí. Využívali sme aj kolektívne námetové hry či už v hre Na obchod, alebo námetové hry v kuchynke, pričom deti chápali súvislosti a využívali svoju kreativitu pri týchto hrách. V pracovných činnostiach používali deti rôzne druhy papiera, špajle, textil, korok, vatové tampóny, drôt, prírodný materiál –listy, vetvičky, ovocie, pukance, odpadový materiál –kartón, plastové fľaše. S využitím fantázie, ale aj podľa vopred určeného postupu,  dokázali vytvoriť rozprávkové bytosti, zvieracie figúrky, kvety, architektonické objekty, úžitkové a dekoračné predmety. Vlastné výsledne produkty a aj produkty iných deti vedeli zhodnotiť.

ZDRAVIE  A POHYB

Ako cielená výchovno-vzdelávacia zložka sa realizovala jedenkrát týždenne v každej vekovej kategórii vo forme cielenej vzdelávacej aktivity. Pohybová aktivita bola vnímaná ako  základný faktor ovplyvňujúci zdravý rast dieťaťa, a to tak v spontánnej, ako i riadenej forme.  Učiteľky pravidelne zaraďovali do režimu dňa športové aktivity, telovýchovné chvíľky a rôzne športové  a pohybové aktivity. Zdravotné ranné cvičenie bolo každodennou súčasťou režimu dňa, kde sa učiteľky snažili  o dostatočnú motiváciu, pretože sa stávalo, že sa deti, hlavne malé,  odmietali zúčastňovať ranného cvičenia. Deti sa veľmi rady zúčastňovali športových aktivít a spolupodieľali sa na ich organizácii a príprave. Obsah cvičení vychádzal z priestorových podmienok jednotlivých tried, exteriéru školy a vývinových osobitostí detí  jednotlivých vekových kategórií. Pohybovú kultúru u detí učiteľky  zvyšovali  turistickými vychádzkami, hudobno-pohybovými aktivitami a hrami, tematickými vychádzkami do okolia a blízkej prírody. Pri predvádzaní zdravotných cvikov učiteľky dbali na názornosť, aby u detí dosiahli   správne držanie tela, ktoré sa javilo u mnohých detí ako problémové. Zaraďovaním jednoduchých zdravotných cvikov v zdravotnom  cvičení s motiváciou, používaním náčinia a hudby ako aj zaraďovaním špeciálnych pohybových aktivít sme deti viedli k vytvoreniu kladného postoja k pohybu. Deti predvádzali základné lokomočné pohyby, manipulovali s cvičebným náradím, pohybovali sa bez problémov na náradí v školskej záhrade primerane ich veku. Najviac pohybového vyžitia sme poskytovali deťom pri pobyte vonku. Deti sme  posilňovali nie len kondične, ale učili technike hry s loptou,  pravidlá hier, správanie fair-play, komunikácii, vzájomnej dohode, slušnému správaniu, sebaovládaniu a pod.  

UMENIE A KULTÚRA 

Vzdelávacia oblasť Umenie a kultúra je rozdelená na dve základné časti – hudobnú výchovu a výtvarnú výchovu.

Hudobná výchova

Deti v hudobných činnostiach boli vnímané ako jedinečné bytosti s rôznou mierou hudobného nadania a s rôznou kvalitou hudobných schopností, ktoré sme samozrejme celý školský rok rešpektovali a prihliadali na to. V jednotlivých hudobných činnostiach bolo badať ako deti hudbu vnímali, prežívali a objavovali radosť z hudobného prejavu. Učiteľky sa snažili o to, aby sa jednotlivé hudobné činnosti prepájali, prelínali a nepôsobili izolovane. Do hudobných  činností  boli zaraďované vokálne  piesne vhodné a primerané veku. Hudobné aktivity učiteľky  dopĺňali dychovými, rytmickými  a hlasovými cvičeniami, ktorými pripravili deti na vokálne činnosti.

Hudobné činnosti  učiteľky prirodzene uplatňovali v rôznych organizačných formách dňa. U deti sme pestovali veľmi pozitívny vzťah k spevu, tancu a hudbe. Využívali sme na to CD prehrávač a detské piesne, klávesový nástroj na doprovod spevu a pohybu. Deti spoznávali niektoré hudobné nástroje a mali možnosť vlastnej reprodukcie pri hre na hudobných nástrojoch Orffovho inštrumentára. Možnosť sebavyjadrenia v predškolskej triede deti po hudobnej stránke dostali v rámci prezentovania sa v speve pred skupinou deti pri prehliadke ľudových piesní.

Deti vedia spievať intonačne čisto a správne aj z hľadiska rytmiky a dynamiky. Vedia použiť rôzne spôsoby hry na telo alebo hru na inštrumentálnych nástrojoch pri ich rytmizovaní. Staršie deti vedia správne rytmizovať a¾ takt. Repertoár osvojených detských piesní obsahoval ľudové i umelé piesne, ktoré sa motivačne viazali k edukačným témam alebo k blížiacim sa sviatkom počas roka. Väčšina detí dokáže zladiť celkový pohybový prejav s hudbou a sluchom, správne reagovať na zmenu rytmu, dynamiky, tempa, napodobňovať jednoduché tanečné kroky. Záujem prejavili aj o počúvanie hudobných skladieb a počúvanie i spievanie súčasných poučných detských piesní od Mira Jaroša a  autorov, ktorí pripravujú pre deti predškolského veku zaujímavé hudobné projekty. 

Výtvarná výchova

Počas celého školského roka učiteľky kládli dôraz na zážitok z tvorby, teda proces, nie výsledný detský produkt. Učiteľky sa snažili nezasahovať do prác detí, možno snáď podporovaním posunúť dieťa, aby dokázalo zrealizovať svoje predstavy. Záujem detí o výtvarnú činnosť bol citeľný a často si deti vyžiadali konkrétny výtvarný materiál, z ktorého dokázali vytvárať zaujímavé produkty a prezentovali svoje myšlienky práve prostredníctvom práce s výtvarným materiálom. Pri výtvarných činnostiach sme rešpektovali psychické dispozície detí.

V oblasti výtvarnej výchovy deti sme upriamili pozornosť k využívaniu rôznych techník kreslenia, maľovania, modelovania na rôzne témy, aj podľa vlastnej fantázie, prácu s farbou, miešanie farieb, prácu s rôznym materiálom, nožnicami, lepidlom, štetcom. Voľný prístup k výtvarným pomôckam umožňoval, aby deti podľa svojho záujmu kreslili, maľovali, modelovali. Vyskúšali si a naučili sa používať rozmanitý výtvarný materiál: ceruzky, drevené a voskové pastelky, suchý pastel, chodníkové kriedy, tuš, vodové a temperové farby, prstové farby.

Výtvarné činnosti boli účelne realizované vo vnútornom aj vonkajšom prostredí, aby mali deti dostatok podnetov pre spontánny výtvarný prejav. Deti si dostatočne uvedomujú svoju identitu a vedeli ju zachytiť v tematickej kresbe/maľbe svojej postavy.  Vedeli prejaviť svoju fantáziu pri riešení výtvarných úloh v tvorbe nápadov, prepracovaní detailov, pružnom reagovaní, výbere farieb.  Deti veľa pracovali s kompozíciou a vytvárali nové zobrazenia, či už dokresľovaním, domaľovaním, spájaním na ploche, strihaním, ale vytrhávaním.

Veľmi častým bolo využívanie odpadového materiálu, s ktorým deti pracovali rady a vedeli ho využiť pri rôznych činnostiach.  Veľmi výrazne sa zlepšila práca s nožnicami a predovšetkým strihanie do kruhu a strihanie po nakreslenej línii.

Postupne sa zdokonaľovali v používaní rôznych výtvarných techník: tlač, frotáž, koláž, kolorovaná kresba, kombinované techniky. Experimentovali s farbami pri ich zapúšťaní do mokrého podkladu, rozfúkavaní farebných škvŕn. Správne používali rozmanité pomôcky pri modelovaní: valčeky, vykrajovačky, modelársky nôž, pečiatky, 3d formičky.

Samozrejme , že máme ešte vo výchovno- vzdelávacej práci veľa rezerv. Týkajú sa hlavne detí , ktoré nastúpili do MŠ  menej ako 3 ročné. Tieto sa pomerne dlho adaptovali a nechceli sa zúčastňovať riadených aktivít . Budeme sa snažiť v ďalšom školskom roku na ne nadviazať .Plánované úlohy, ktoré vychádzali z plánovania výchovno-vzdelávacej práce pre jednotlivé vekové kategórie  boli vzhľadom ku konkrétnym podmienkam školy splnené. Jedným zo základných atribútov plánovania bolo využiť všetko, čo vieme o deťoch v prospech každodennej práce s nimi. Časový priestor na uskutočnenie obsahu tém bol otvorený, flexibilný, dostatočne voľný s priestorom na rešpektovanie aktuálnej situácie, aktívneho vstupu detí a tvorivosti učiteliek. 

Ciele výchovy a vzdelávania sledovali rozvoj dispozícií  detí vo všetkých doménach,  smerovali k rozvíjaniu poznatkov, porozumenia, spôsobilosti, vzťahov, postojov, hodnôt. Vo výchovno-vzdelávacej činnosti prevažovalo efektívne kooperatívne učenie s aktívnou účasťou detí. Kombinovaním zážitkového učenia s následným využívaním získaných poznatkov, predstáv a postupov učiteľky skvalitňovali kognitívne, učebné, personálne, interpersonálne, komunikatívne, motorické a umelecké spôsobilosti detí.  

Pedagogickí zamestnanci sa v edukačnom procese orientovali na všetky formy práce, v ktorých rešpektovali individuálne  rozvojové možnosti detí, a tým  vytvárali čo najviac príležitosti na individuálny prístup. Detí prejavovali spontánny záujem o osvojovanie si vedomostí a zručností, čo učiteľky podporovali kontinuálne prepojenými činnosťami so širokou škálou pomôcok  a zrozumiteľnou formuláciou požiadaviek. Učiteľky diferencovali úlohy vzhľadom na ich schopnosti a rozvojové možnosti. Motivovali detí k spracovaniu, dokončeniu primeraných úloh v primeranej kvalite, čase a rozvíjali ich praktické návyky a zručnosti. Cieleným rozvíjaním grafomotorických zručností, základných lokomočných pohybov a pohybových potrieb skvalitňovali ich psychomotorické kompetencie.  

Všetky poznatky boli deťom sprístupňované zrozumiteľným spôsobom. Učiteľky  nadväzovali s deťmi bezprostredný, partnerský kontakt a rešpektovali ich spontánny prejav aj individuálne záujmy. Pomere málo učiteľky zadávali deťom problémové úlohy s tvorivými divergentnými riešeniami a stratégie zamerané na prácu s detskými edukačnými programami. V MŠ je  prístupných 8 PC, ktoré sú v jednotlivých triedach. Škola žiaľ nemá  priestorové ani materiálne podmienky na realizovanie práce s počítačom a detskými edukačnými programami. Rozvíjanie informačných kompetencií bolo obmedzené z dôvodu nedostatočného materiálneho a priestorového vybavenia.   

Učiteľky boli pre deti hrovým vzorom, stimulátorom vzájomného porozumenia, emocionálneho prežívania a fantázie, zároveň poskytovali deťom príležitosti na vytváranie a prejavovanie hodnotových, názorových i emocionálnych postojov. Deti boli posilňované k sebadôvere, sebaúcte, čo vplývalo na skvalitňovanie sociálnych a afektívnych kompetencií.

Výchovno-vzdelávací proces pozostával z relatívne ustálených organizačných foriem. Realizáciou všetkých vzdelávacích oblastí  v rôznych konkrétnych obsahových modifikáciách sa rešpektoval činnostný charakter celkového prejavu dieťaťa. Pri adekvátne volenom metodickom postupe sme prostredníctvom výkonových štandardov každej VO rozvíjali osobnosť dieťaťa komplexne. Aj v organizačnom a obsahovom usporiadaní denného poriadku školy sme zohľadnili vonkajšie a vnútorné podmienky školy, požiadavky rodičov, aby sa život v materskej škole stal zaujímavý, radostný a príťažlivý. 

Vhodné organizačné a obsahové usporiadanie činnosti a aktivít  napomáhalo utvárať u detí trvalý a pozitívny vzťah k škole. Materská škola mala vypracovaný Školský poriadok v zmysle platnej legislatívy. S jej obsahom boli oboznámení všetci zamestnanci školy aj zákonní zástupcovia detí. Na zverejňovanie všetkých nových informácii, dianie v škole slúžila aj vlastná internetová stránka a stránka na sociálnej sieti.

Školský dvor a záhrada boli integrálnou súčasťou školy. V priebehu roka boli využívané na každodenné športové, relaxačné, pohybové, poznávacie aktivity s deťmi.  Učiteľky v jednotlivých triedach sa usilovali, aby prostredie jednotlivých tried, šatní a chodieb bolo príjemné a esteticky vkusné. Každá trieda vytvárala jedinečnú klímu s pocitom bezpečia, istoty a príjemne strávených chvíľ v škole. Každú triedu, šatňu dotvárali práce detí, učiteliek a esteticky vkusné kútiky k jednotlivým ročným obdobiam.  

 

Údaje o interných  aktivitách a prezentácii školy na verejnosti:

Jabĺčkový deň – Sovičky

Deň mlieka – Sovičky

Deň Jablka – Žabky

Domáce tvorivé dielne Jeseň, Vytvor dúhu, Darček pre mamičku – Žabky

Jesenné tvorenie – Sovičky

Šarkaniáda – Sovičky

Zdravé zúbky – Sovičky

Rozlúčka s jeseňou – Sovičky

Mikuláš

Vianočná tržnica

Pečenie a zdobenie medovníkov – Žabky

Koľko lásky sa zmestí do krabice od topánok

Vianočná koleda – videovystúpenie pre rodičov

Škrabošková tancovačka

Mami, mami, mamička – videovystúpenie pre mamičky

Návšteva včelára

Karnevalový Deň detí

Fotenie detí

Deň otcov / rodiny spojený so športovými hrami a opekačkou

Malá maturita – rozlúčka s predškolákmi

Údaje o výsledkoch inšpekcií:

 

V tomto školskom roku nebola v našej škole vykonaná žiadna inšpekčná návšteva.

 

Údaje o priestorových a materiálnych podmienkach školy:

 

Materiálne podmienky v materskej škole sú v súčasnosti dobré.

Podmienky pre telesnú, duševnú a spoločenskú pohodu detí sú priaznivé, priestory slnečné, dobre vetrané. V starej časti bola v auguste prevedená hygienická maľba, v triede bola vymenená guma napodlahe. Materská škola  je dobre vybavená  učebnými pomôckami , didaktickou technikou  . Záhrada je vybavená rôznymi preliezkami, zostavami na pohybové aktivity. Ale nie je celkom dokončená – nie sú namontované staré hojdačky a kolotoč , je potrebné premiestniť na iné miesto celé pieskovisko .

Pri prevádzke počas roka sme zistili, že v novej triede je potrebné zabezpečiť žalúzie na okno, ktoré je vo výške pod plafónom. Počas dňa cezeň svieti slnko tak, že znemožňuje napr. prácu na interaktívnej tabuli . Požiadavku sme zadali zriaďovateľovi a pracuje sa na nej. Taktiež by bolo vhodné zabezpečiť zastrešenie terasy, kde by deti mohli byť aj pri nepriaznivom počasí. Máme zadanú aj požiadavku na zhotovenie nábytku do kancelárie v novej časti, čakáme na financie.

Materiálne vybavenie je dostatočné – TV, DVD, VHS, PC pre deti, CD, Mg , interaktívna tabuľa. Dopĺňame priebežne didaktické pomôcky, hračky  pre edukáciu detí. 

Všetky priestory sú prispôsobené výchovno – vzdelávacej činnosti a učiteľky majú dostatok pomôcok pre prácu s deťmi, priestorové a materiálne podmienky sú vyhovujúce pre edukačný proces. Priebežne počas školského roka sa dopĺňajú hračky, výtvarný materiál.

 

Údaje o finančnom a hmotnom zabezpečení výchovno – vzdelávacej činnosti školy:

Rodičovský príspevok v tomto školskom roku bol 5 €, od októbra 7 € / na jedno dieťa. Tento bol čerpaný na výtvarný materiál, učebné pomôcky, hračky, knihy, občerstvenie a ceny na školské akcie

Dotácia od štátu na predškolákov je nám k dispozícii v plnej výške, hradia sa z nej poplatky na vystúpenia, nákup hračiek, pomôcok, výtvarného materiálu  .

Zriaďovateľ školy umožňuje čerpanie finančných prostriedkov z rozpočtu školy v plnom rozsahu, finančná dokumentácia je na obecnom úrade.

 

Oblasť riadenia :

Riaditeľka MŠ vnútroškolskú kontrolu zamerala na úlohy , ktoré boli plánované v pláne práce školy na príslušný školský rok.

Hospitačná činnosť bola zameraná na využívanie pohybových a relaxačných činností detí, dodržiavania zásad psychohygieny, rozvíjanie hodnotiacich s sebahodnotiacich zručností detí, zaraďovanie prvkov rozvoja počiatočnej predčitateľskej gramotnosti, využívanie digitálnych technológií. Riaditeľka informovala pedagogický kolektív o legislatívnych zmenách, odporúčaniach zriaďovateľa. V priebehu školského roka riaditeľka zvolávala pedagogické a prevádzkové porady a taktiež operatívne pracovné stretnutia triednych učiteliek.

 

Oblasti, v ktorých škola dosahuje dobré výsledky a oblasti, v ktorých sú nedostatky a kde je potrebné úroveň zlepšiť , vrátane opatrení.

     

     Silné stránky školy:

  • Škola rodinného typu
  • Dobrá klíma školy, pozitívne vzťahy v kolektíve
  • Veľa zaujímavých mimoškolských akcií a aktivít
  • Kreativita pracovníčok školy
  • Možnosť voľného prístupu detí k počítaču
  • dosiahnuté výsledky vo všetkých výchovných zložkách
  • spolupráca s inštitúciami  , rodičmi
  • uplatňovanie humanistických prístupov, umožňovanie deťom získať poznatky vlastnou aktivitou, samostatným riešením s uplatňovaním zážitkového učenia prostredníctvom edukačných hier
  • pravidelné vzdelávanie zamestnancov
  • pozitívne vzťahy medzi zriaďovateľom a vedením školy

 

Slabé stránky školy:

 

  • školský dvor- je potrebné celkovo ho upraviť, doplniť dopadové plochy
  • nezastrešená terasa a chodník okolo budovy – terasa sa nedá využiť v nepriaznivom počasí, pri daždi voda preniká až k budove

 

Uvedené nedostatky sa musia riešiť so zriaďovateľom materskej školy.

 

Spolupráca materskej školy s rodičmi :

 

Ťažiskom tejto spolupráce boli denné kontakty učiteliek a rodičov, zamerané na jednotné výchovné pôsobenie, upevňovanie návykov a odstraňovanie nedostatkov vo výchovnom pôsobení na deti. Vychádzali sme z problémových oblastí, ktoré sa nám najčastejšie vyskytovali v dennom kontakte s deťmi, boli to :

  • nedostatok v stravovacích návykoch
  • neprimeraná sebaobsluha detí
  • disciplína a správanie detí

Nakoľko to epidemiologická situácia veľmi nedovolila, bolo realizovaných len málo spoločných aktivít s rodičmi prezenčne, ale rodičia mali možnosť tvoriť doma s deťmi a prezentovať svoje dielka v MŠ.

Vzťah rodiny a školy je zložitý mechanizmus, ktorého dobré fungovanie podmieňuje i dôvera. Ukazuje sa, že princípom fungovania tohto mechanizmu je participácia rodičov na záležitostiach školy. Spolupráca s rodičmi prispieva k upevňovaniu partnerstva medzi rodinou a školou, k zvyšovaniu komunikácie, ponúka príležitosť na jednotné pôsobenie rodiny a školy, pomáha škole získať informácie na plánovanie spoločných aktivít, zlepšovaniu školskej  úspešnosti detí a rodičom umožňuje spoznať, že materská škola má svoje opodstatnenie a je spoľahlivá.

 

 

 

 

 

 

V Jakubovanoch  6.10.2021                                              .........................................

                                                                                                          Petrušová Jana

                                                                                                          riaditeľka MŠ