Školský vzdelávací program

„ Všade hračky a smiech detí, slnko tu aj v zime svieti.“

 

  1. Názov školského vzdelávacieho programu – Zvedavé slniečko.

Názov vzdelávacieho programu obsahuje hlavnú myšlienku, ktorú sme si zvolili pre výchovno – vzdelávaciu činnosť pre ďalšie roky. Prostredníctvom tejto myšlienky chceme objavovať a poznávať svet plný farieb, tónov, vôní, pokoja a zdravého spôsobu života. Našim poslaním je sprevádzať a podporovať dieťa, aby rástlo a spoznávalo svet a to s rešpektom a prirodzene, v podnetnom a bezpečnom prostredí.

  1. Vymedzenie vlastných cieľov a poslania výchovy a vzdelávania:

            Ciele našej výchovno – vzdelávacej práce vychádzajú z hlavného cieľa predprimnárneho vzdelávania uvedeného v zákone č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní, zo všeobecných cieľov Štátneho vzdelávacieho programu a z názvu školského vzdelávacieho programu ZVEDAVÉ SLNIEČKO.

Hlavným cieľom výchovy a vzdelávania v materskej škole je dosiahnutie optimálnej kognitívnej, senzomotorickej a sociálno – citovej úrovne ako základu na školské vzdelávanie v základnej škole a na život v spoločnosti.

 

S – sebauvedomenie, sociálny kontakt s rovesníkmi, sociokultúrne a socioekonomické    zázemie dieťaťa

L – láska a úcta k rodičom, ku kultúrnym a národným hodnotám a tradíciam štátu, k štátnemu jazyku, k materinskému jazyku a svojej kultúre,

N – naučiť sa chrániť si svoje zdravie, životné prostredie,

I – inteligencia, iniciatíva detí,

E – emocionalita, etické hodnoty,

Č – činnosti a hry

K – kreativita, kooperatívne správanie,

O – ochota pomôcť, ochrániť seba a druhých

 

Hlavné a čiastkové ciele  

Hlavné ciele

  • Vnútroškolský  systém bude zameraný na vytváranie takého prostredia a sociálnej klímy, ktoré zaručí všetkým deťom a zamestnancom telesné zdravie, duševnú a spoločenskú pohodu v duchu humanizmu
  • Edukačný proces bude založený na princípe demokratického prístupu  ku všetkým deťom, pričom budú plne využívané progresívne metódy a formy práce s cieľom čo najefektívnejšie  rozvíjať u detí elementárne kompetencie vo všetkých  oblastiach a rovinách (kognitívnej, psychomotorickej, sociálnej)
  • individuálnym prístupom uľahčovať plynulú adaptáciu dieťaťa na prostredie MŠ,
  • podporovať detské sebavedomie, samostatnosť a istotu,
  •  hrou podporovať u detí túžbu po múdrosti, kráse, dobre, akceptácii, empatii, reflexii a sebarealizácii,
  • posilňovať vôľové vlastnosti detí,
  • utvárať pozitívny vzťah k prírode a životnému prostrediu,
  • utvárať predstavu o ľudových tradíciách a naďalej ich rozvíjať,
  • individuálnym prístupom rozvíjať spôsobilosti detí so špeciálnymi potrebami,
  • uplatňovať a chrániť práva dieťaťa, vytvárať podmienky pre blaho všetkých detí,
  • aktívne spolupracovať so zriaďovateľom, s rodinou, s organizáciami

Čiastkové ciele – sú rozpracované vo vzťahu k deťom, rodičom a iným inštitúciám,   k zamestnancom

Vo vzťahu k deťom a k edukačnému procesu

  • Vytvárať také podmienky pre tvorivo humanistickú výchovu a vzdelávanie, ktoré rešpektuje psychickú a fyzickú oblasť každého dieťaťa
    • Každodenné edukačné aktivity plánovať vzhľadom na aktuálnu vývinovú úroveň a schopnosti detí, nepreťažovať deti, striedať frontálne činnosti s individuálnymi a rušné s pokojnými
    • Vytvárať podmienky pre celistvý rozvoj osobnosti dieťaťa
    • Podporovať rozvoj osobnostných kompetencií v rovine kognitívnej a konatívnej / procesy zabezpečujúce vedomé ovládanie a kontrolu konania, rozhodovania /
    • Poskytnúť priestor pre sebarealizáciu detí, rešpektovať záujmy a potreby detí
    • Podporovať participáciu a kooperáciu v detskom kolektíve
    • Ako hlavnú výchovno-vzdelávaciu metódu využívať hry , ale aj iné aktivizujúce a interaktívne metódy, ktoré rovnocenne a vyvážene rozvíjajú všetky kompetencie a osobnosť dieťaťa
    • V edukačnom procese využívať nielen tradičné , ale aj inovačné metódy a formy práce ako napríklad zážitkové učenie, bádateľské aktivity, problémové učenie, modelové situácie a pod.
    • rozvíjať kreativitu, tvorivosť, aktívne bádanie,
    • formovať aktívny postoj k zdravému životnému štýlu /zdravá výživa, pozitívny vzťah k športovým a pohybovým aktivitám, ku zdraviu/,
  • Skvalitňovať  výchovno-vzdelávaciu činnosť o aktivity smerujúce k rozvoju fyzických a psychických schopností detí, s dôrazom na rok pred povinnou školskou dochádzkou
    • Využívať netradičné formy a metódy práce
    • Vytvárať podmienky pre učenie, pri ktorom dieťa nepreberá len hotové poznatky a informácie, ale ich získava samostatne vlastnou aktivitou. Plne podporovať detskú zvedavosť, skúmavosť a tvorivosť
    • Využívať vhodné učebné pomôcky a hrový materiál
    • Venovať pozornosť rozvoju individuality každého dieťaťa, plne uplatňovať individuálny prístup
  • Pri realizácii pohybových aktivít plne rešpektovať pedagogické zásady a zásady psychohygieny
    • Denne uskutočňovať pohybové a relaxačné aktivity a pobyt vonku (v jarnom a letnom období 2x denne)
    • Využívať pobyt vonku na edukačné aktivity
    • Realizovať pravidelné vychádzky
    • Pobyt vonku uskutočňovať za každého počasia ( s výnimkou silného vetra, dažďa, poľadovice a silných mrazov)
    • Využívať školský dvor, multifunkčné ihrisko  k pohybovým aktivitám, cvičeniam
  • Pri plánovaní cieľov  z učebných osnov mať na zreteli rôzne výchovno-vzdelávacie  potreby detí, ich individualitu a vekové osobitosti
    • Ciele edukačných činností upravovať tak, aby zodpovedali aktuálnemu vývinu a schopnostiam detí a smerovali k zóne najbližšieho vývinu
    • Plnenie cieľov overovať spätnou väzbou, rozvíjať u detí hodnotiace schopnosti
    • Podnetným prostredím vytvárať priestor pre samostatnú činnosť detí, podnecovať ich aktivitu
    • Využívať a uprednostňovať  skupinové edukačné aktivity pred frontálnymi činnosťami
  • V zmysle dohovoru o právach dieťaťa vytvárať podmienky na ochranu detí pred patologickými javmi a plniť úlohy na podporu boja proti drogám
    • V prípade oprávneného podozrenia, že dieťa je fyzicky alebo psychicky týrané, šikanované alebo je ohrozený jeho morálny vývin, je potrebné okamžite danú situáciu riešiť a kontaktovať sociálny odbor, policajný zbor, prípadne CPPPaP
    • Do edukačného procesu zaraďovať aktivity smerujúce k potláčaniu drogových závislostí (sladkosti - závislosťou a pod.)
    • Predchádzať diskriminácii
    • Prvoradým hľadiskom pri každej činnosti je bezpečnosť dieťaťa
  • V priebehu školského roka venovať zvýšenú pozornosť prosociálnej výchove
    • Okamžite riešiť vzniknuté problémy, neprehliadať požiadavky a potreby detí
    • Vytvárať priateľské prostredie s pravidlami správania
    • Učiť deti riešiť medzi rovesníkmi vzniknuté konflikty formou vyjednávania, dohovoru, predchádzať fyzickému násiliu medzi deťmi
  • Zabezpečiť dostatok aktivít, ktoré spestria a obohatia život v MŠ a smerujú ku kognitívnemu rozvoju, posilneniu zdravia detí a rozvoju sociálnych , komunikačných postojov a posilnia spoluprácu  škola – rodina
    • Viď plán akcií na školský rok
  • Do výchovno-vzdelávacích činností zaraďovať edukačné aktivity , ktoré formujú pozitívne postoje k zdravému životnému štýlu a k ochrane vlastného zdravia i zdravia iných.
    • Venovať pozornosť prevencii šírenia infekčných chorôb, informovať rodičov prostredníctvom metodického materiálu i osobným kontaktom
    • V edukačnom procese zaraďovať aktivity so zdravotnou tematikou, s tematikou poskytovania prvej pomoci, environmentálnou tematikou a s tematikou dodržiavania zásad bezpečného správania sa na ceste
    • Venovať sa problematike správneho stravovania a upevňovať u detí správne stravovacie a stolovacie návyky
    • Organizovať športové aktivity / lyžiarsky výcvik, školu v prírode/, denné pobyty vonku, zdravotné a relaxačné cvičenia

Vo vzťahu k inštitúciám

  • Počas celého školského roka spolupracovať  so základnou školou  s cieľom uľahčiť deťom prechod na primárne vzdelávanie
    • Plne využívať netradičné formy spolupráce  (divadelné predstavenia, vzájomné návštevy s cieľom priblížiť deťom nové prostredie, spoločné aktivity )
  • V prípade výskytu odchýlok od očakávaného rozvoja osobnosti detí úzko spolupracovať so zariadeniami výchovnej prevencie a poradenstva
    • Prostredníctvom informačného  systému poskytnúť rodičom kontaktné adresy ( CPPPaP, logopedické ambulancie, ortopéd a pod.)
    • Poskytnúť  rodičom individuálne konzultácie formou konzultačných hodín
    • Prostredníctvom osobného kontaktu informovať rodičov s danou problematikou (najčastejšie  problémy vývinu u detí predškolského veku – logopedické vady, poruchy správania...)
  • S cieľom zviditeľniť meno materskej školy nadviazať spoluprácu s rôznymi inštitúciami (ZUŠ, Polícia, Požiarnici...)
    • Spolupracovať s  rôznymi inštitúciami pri plánovaní aktivít / koncert, ukážky práce, prednášky.../
    • naďalej vystavovať výtvarné práce v škole a okolí
  • Využívať ponuku kultúrnych a športových zariadení s cieľom obohatiť život detí v MŠ a zážitkovou formou  prispieť k ich rozvoju
  • Viď plán aktivít

Vo vzťahu k rodičom

  • Realizovať metodicko – poradenskú činnosť
    • Osobné, individuálne pohovory , združenia rodičov
  • V úzkej spolupráci  s rodinou zabezpečovať optimálne podmienky na adaptáciu dieťaťa v novom prostredí s cieľom pomôcť dieťaťu čo najskôr sa vyrovnať s touto záťažovou situáciou
    • V adaptačnom procese uplatňovať individuálny prístup
    • Spoznávať dieťa prostredníctvom rozhovorov s dieťaťom a jeho rodičmi
    • Umožniť postupnú a plynulú adaptáciu , viesť na triede záznam o adaptačnom procese dieťaťa
  1. Stupeň vzdelania, ktorý sa dosiahne absolvovaním školského vzdelávacieho programu

Absolvovaním posledného ročníka vzdelávacieho programu MŠ dieťa získa predprimárne vzdelanie.

Predprimárne vzdelávanie ukončuje dieťa spravidla v školskom roku, v ktorom do 31.augusta dosiahne šiesty rok veku a dosiahne školskú spôsobilosť.

 

  1. Vlastné zameranie školy

Materská škola v Jakubovanoch je vidiecka MŠ rodinného typu pre deti vo veku 2 – 6 rokov. Edukačný proces v materskej škole prebieha podľa Školského vzdelávacieho programu s názvom „ Zvedavé slniečko“, ktorý bol vypracovaný na základe Štátneho vzdelávacieho programu pre predprimárne vzdelávanie v materských školách. Hlavným cieľom výchovy a vzdelávania v materskej škole je dosiahnutie optimálnej kognitívnej, senzomotorickej a sociálno-citovej úrovne ako základu pre školské vzdelávanie v základnej škole a pre život v spoločnosti. Školský vzdelávací program rešpektuje vývinové a vekové zvláštnosti detí predškolského veku. Pri edukačnej práci s deťmi učiteľky využívajú množstvo inovačných prvkov. Celý edukačný proces je zameraný hlavne na uplatňovaní hier, ako základného prostriedku učenia u detí predškolského veku a taktiež na realizácii zážitkového učenia, ako najefektívnejšieho druhu učenia u detí predškolského veku. Pri plnení jednotlivých cieľov Školského vzdelávacieho programu pedagógovia využívajú aj bohatú flóru a faunu, ktorá je súčasťou našej obce. Výchovno-vzdelávací proces v MŠ pedagógovia obohacujú aj o množstvo rôznych aktivít, ktorých námet čerpajú podľa ľudových tradícií a folklórnych prvkov typických pre daný región, v ktorom sa MŠ nachádza.

Výchovná činnosť a edukačné aktivity sú zamerané na rozvíjanie komunikačných kompetencií a pestovanie lásky k materinskému jazyku, na poznávanie a ochranu životného prostredia, na rozvíjanie prosociálneho správania, na vytváranie poznatkov a zručností v oblasti zdravého životného štýlu, na rozvíjanie individuality a kreativity.

Prostredníctvom aktivizujúcich, interaktívnych metód a zážitkového učenia sa zameriavame na rozvíjanie tvorivej, všestranne rozvinutej osobnosti dieťaťa, na dosiahnutie vyváženého stavu telesného,  duševného a sociálneho zdravia .

Budeme hľadať ďalšie príležitosti, aby sme naďalej zvyšovali záujem rodičov o kvalitnú výchovu a vzdelávanie ich detí založené na princípoch dobrého partnerstva.

  1. Dĺžka dochádzky a forma výchovy a vzdelávania

Dĺžka dochádzky dieťaťa do MŠ je niekoľkoročná a u každého dieťaťa je individuálna, spravidla 1 – 4 roky. S účinnosťou od 1. septembra 2021 je pre každé dieťa, ktoré dosiahne päť rokov veku do 31. augusta daného školského roku povinná. Dochádzka dieťaťa v MŠ končí spravidla v školskom roku, v ktorom do 31. augusta dosiahne 6 rokov veku. V prípadoch keď dieťa pokračuje v plnení povinného predprimárneho vzdelávania, dochádzka do MŠ pokračuje až do 7 roku veku dieťaťa. Materská škola poskytuje pre deti celodennú a poldennú formu výchovy a vzdelávania.

 Denná forma výchovy a vzdelávania sa môže uskutočňovať aj ako dištančná v rozsahu podľa riaditeľa materskej školy, ministra školstva alebo inej oprávnenej osoby v čase mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu pre všetky deti.

Povinné predprimárne vzdelávanie dieťa plní formou pravidelného denného dochádzania v pracovných dňoch v rozsahu najmenej štyri hodiny denne, okrem času školských prázdnin, kedy nie je zabezpečená prevádzka materskej školy.

Ak nejde o povinné predprimárne vzdelávanie, umožňuje sa zanechanie vzdelávania alebo rozhodnutie riaditeľa materskej školy o predčasnom skončení predprimárneho vzdelávania dieťaťa za podmienok ustanovených zákonom.

  1. Učebné osnovy

Učebnými osnovami školského vzdelávacieho programu sú vzdelávacie štandardy vzdelávacích oblastí Štátneho vzdelávacieho programu pre predprimárne vzdelávanie v materských školách.

Obsah vzdelávania v materskej škole sa vymedzuje v nasledujúcich vzdelávacích

oblastiach:

Jazyk a komunikácia

• Matematika a práca s informáciami

• Človek a príroda

• Človek a spoločnosť

• Človek a svet práce

• Umenie a kultúra

• Zdravie a pohyb

Vzdelávacie oblasti sú vzájomne prestupné a ciele jednej z nich možno dosahovať

aj pri realizácii obsahu z iných vzdelávacích oblastí.

Obsah učebných osnov je rozpracovaný do obsahových celkov .

Obsahové celky sú vypracované tak, aby učiteľkám umožňovali prispôsobovať výchovno-vzdelávaciu činnosť deťom s ich vzdelávacími potrebami. Týmto vlastne sa rešpektuje individuálne učebné tempo detí. Poradie tém v konkrétnom obsahovom celku sa nemusí dodržať v každej triede, to znamená, že v rámci obsahového celku sa môžu v konkrétnych týždňoch zaraďovať témy v rôznych triedach, v rôznom poradí, aj v rôznej dĺžke trvania. Plnia sa výkonové štandardy daného obsahového celku.

Spracúvajú sa na obdobie školského vyučovania (na 10 mesiacov školského roka). V čase letných prázdnin sa výchovno-vzdelávacia činnosť plánuje a realizuje v hrách a hrových činnostiach. Na toto obdobie nemusí MŠ vypracovávať obsahové celky.

  1. Východiska plánovania

Plánovanie výchovno – vzdelávacej činnosti v MŠ znamená cieľavedomé, systematické, zodpovedné a slobodné plánovanie ponuky činností a aktivít pre deti s prihliadnutím na špecifiká učenia sa detí predškolského veku.

Plán výchovno-vzdelávacej činnosti je súčasťou prípravy na výchovno-vzdelávaciu činnosť a jeho forma a spôsob vypracovania sú schválené pedagogickou radou. Plán vypracúva učiteľka rannej zmeny spravidla na týždeň. Plánujú sa všetky vzdelávacie oblasti týždenne.

V rámci cielenej vzdelávacej aktivity učiteľky zohľadňujú možnosť voľby vzájomne kombinovať a prelínať príslušné vzdelávacie oblasti. Tematické celky a podtémy predstavujú ucelenú opornú konštrukciu pre štruktúrovanie obsahu vzdelávania a zohľadňujú i zmysluplný situačný kontext aktivít s deťmi v rámci určitého obdobia.

Jednotlivé témy je možné podľa potreby učiteliek danej triedy zlúčiť, prípadne akokoľvek zmeniť ich poradie z dôvodu materiálno-technického zabezpečenia plánovaných aktivít v triedach, ako aj z dôvodu aktuálneho počasia, posunu rôznych sviatkov, ku ktorým sa viažu určité tradície a zvyklosti, či aktuálnej situácie v konkrétnej triede.

Mnohé výkonové štandardy sa priebežne dosahujú v prirodzených každodenných situáciách v priebehu dlhšieho časového obdobia, a preto nie potrebné k nim umelo plánovať a realizovať konkrétne cielené vzdelávacie aktivity.

Denné aktivity môžu realizovať v interiéry, v exteriéry, alebo aj mimo objektu materskej školy.

Učiteľky majú na plánovanie jednotný hárok.

  1. Vyučovací jazyk

Vyučovacím jazykom je štátny jazyk Slovenskej republiky.

 

  1. Spôsob a podmienky ukončovania výchovy a vzdelávania a vydávanie dokladu o získanom vzdelaní

Predprimárne vzdelanie získa dieťa absolvovaním posledného ročníka vzdelávacieho programu odboru vzdelávania v materskej škole. Ak dieťa po dovŕšení šiesteho roka veku nedosiahlo školskú spôsobilosť (t. j. súhrn psychických, fyzických a sociálnych schopností, ktorý mu umožňuje stať sa žiakom a je predpokladom absolvovania výchovno-vzdelávacieho programu základnej školy), riaditeľ školy rozhodne o pokračovaní plnenia povinného predprimárneho vzdelávania v materskej škole na základe písomného súhlasu príslušného zariadenia výchovného poradenstva a prevencie, písomného súhlasu všeobecného lekára pre deti a dorast a s informovaným súhlasom zákonného zástupcu alebo zástupcu zariadenia. Ak dieťa ani po pokračovaní plnenia povinného predprimárneho vzdelávania v materskej škole nedosiahlo školskú spôsobilosť, začne najneskôr 1. septembra, ktorý nasleduje po dni, v ktorom dieťa dovŕšilo siedmy rok veku, plniť povinnú školskú dochádzku v základnej škole.

Dokladom o získanom predprimárnom stupni vzdelania je osvedčenie o získaní predprimárneho vzdelania. Osvedčenia vydáva materská škola všetkým deťom, ktoré plnili povinné predprimárne vzdelávanie. Vydaniu osvedčenia nepredchádza žiadne hodnotenie dieťaťa. Rovnaké osvedčenie získavajú deti absolvujúce bežnú triedu materskej školy, ako aj deti v špeciálnej triede materskej školy. O vydaní osvedčenia sa robí záznam v osobnom spise dieťaťa. Na základe žiadosti zákonného zástupcu dieťaťa má materská škola povinnosť vydať odpis osvedčenia.

  1. Personálne zabezpečenie

Výchovno – vzdelávaciu činnosť v materskej škole zabezpečujú 4 učiteľky, ktoré sú kvalifikované v odbore učiteľstvo pre materské školy. Riaditeľka školy má zákona  atestáciu.

Celodenné stravovanie detí zabezpečujú zamestnanci Školskej jedálne pri MŠ Jakubovany.

Podmienky na kvalitnú a plynulú výrobu, dodržiavanie hygieny a výdaj stravy zabezpečujú vedúca ŠJ so vzdelaním v odbore, kuchárka a pomocná sila v kuchyni.

O čistotu a poriadok v priestoroch MŠ sa stará 1 upratovačka.

  1. Materiálno – technické a priestorové podmienky

Materská škola Jakubovany je dvojtriedna. Priestory MŠ v každej časti tvorí herňa, spálňa, šatňa, hygienické priestory a kancelárske priestory.

Materská škola má samostatne oplotený pozemok. plocha. Trávnatá plocha obklopuje celú budovu MŠ. Nachádzajú sa tu aj preliezačky pre deti, šmykľavky, hojdačky, pieskovisko. 

Materská škola je plne vybavená na kvalitnú edukáciu a voľné hry detí širokým spektrom didaktického materiálu, pomôckami rôzneho druhu, telovýchovným náradím a náčiním, hudobnými nástrojmi, didaktickou a audiovizuálnou technikou, digitálnymi technológiami a hračkami. Tieto komponenty sa pravidelne dopĺňajú, obmieňajú a modernizujú.

- hračky a hrový materiál umiestnený v zornom poli dieťaťa, vrátane digitálnych hračiek,

- rôzne učebné pomôcky, napomáhajúce plneniu školského vzdelávacieho programu napr.:

  • hudobného charakteru – hudobné nástroje, Orffov inštrumentár, nahrávky hudobných diel atď.,
  • dramatického charakteru – paravány, rôzne druhy bábok,
  • pohybového charakteru – telovýchovné náradie (voľné aj pevné) a náčinie (napr. švihadlá, kruhy, stuhy, lopty, tyče, šatky),
  • výtvarného charakteru – štetce, výkresy, nožnice, farebný papier, krepový papier, akvarelové farby, temperové farby, voskové pastely, suché pastely, uhlíky, rudky, hlina, plastelína, atď.

- detská literatúra v knižnej i digitálnej forme /encyklopédie, detské edukačné programy),

- odborná literatúra v knižnej i digitálnej forme,

- digitálne technológie.

XI. Podmienky na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri výchove a vzdelávaní

Prijímame len zdravé deti, bez známok infekčného a prenosného ochorenia.

Lieky podávame iba vo výnimočných prípadoch a musí to byť na základe potvrdenia o odborného lekára , že dieťa musí lieky brať pravidelne a z akého dôvodu. Za vytvorenie bezpečných a hygienických podmienok zodpovedá riaditeľka.

Za bezpečnosť a ochranu zdravia dieťaťa zodpovedajú pedagogickí zamestnanci materskej školy od prevzatia dieťaťa až po jeho odovzdanie zákonnému zástupcovi alebo osobe splnomocnenej zákonným zástupcom dieťaťa.

Za bezpečnosť detí počas krúžkovej činnosti zodpovedá učiteľka, ktorá krúžok vedie. Ak krúžkovú činnosť vykonáva so súhlasom zákonných zástupcov lektor, za bezpečnosť zodpovedá lektor.

Za dodržiavanie hygienických predpisov v priestoroch materskej školy a ochranu zdravia detí zodpovedajú aj nepedagogické zamestnankyne, a to v rozsahu im určenej pracovnej náplne. Vo výnimočných prípadoch preberajú nepedagogické zamestnankyne deti
v triedach, v takomto prípade plne zodpovedajú za ich bezpečnosť.

Lekárnička je dostupná všetkým zamestnancom a poverená osoba ju pravidelne dopĺňa.

Ak dieťa ochorie v materskej škole počas dňa, zabezpečí učiteľka jeho izoláciu od ostatných detí, dozor k dieťaťu a okamžitú informovanosť zákonného zástupcu; v prípade, že je  s deťmi sama (druhá učiteľka ešte nenastúpila na zmenu) zabezpečí dozor pri dieťati až do príchodu zákonného zástupcu nepedagogická zamestnankyňa. Každé ochorenie učiteľky zaznamenajú do ranného filtra.

V prípade úrazu dieťaťa zabezpečí učiteľka okamžitú informovanosť zákonného zástupcu dieťaťa. Pri každom poranení hlavy a pri úrazoch vyžadujúcich si ošetrenie dieťaťa v zdravotníckom zariadení, sprevádza dieťa do zdravotníckeho zariadenia. Každý úraz nahlási riaditeľke a zapíše ho do knihy školských úrazov a do ranného filtra. Vo výnimočných prípadoch sprevádza dieťa do zdravotníckeho zariadenia nepedagogická zamestnankyňa (ak nemôže ísť učiteľka alebo riaditeľka).

V prípade úrazu dieťaťa postupujú pedagogické i nepedagogické zamestnankyne podľa metodického usmernenia č. 24/2006-R z 28. novembra 2006 k zavedeniu jednotného postupu škôl, školských zariadení a vysokých škôl pri vzniku registrovaného školského úrazu a pri evidencii nebezpečných udalostí.

Na vychádzke, výcvikoch, výletoch, exkurziách, pobyte v škole v prírode, športových krúžkoch sa riadime príslušnými vyhláškami. V priestoroch materskej školy je zakázané fajčiť. Dieťa z materskej školy môže prevziať iba zákonný zástupca, ktorý môže písomne splnomocniť na prevzatie svojho dieťaťa osobu staršiu ako desať rokov. Budova je počas dňa zamknutá. Otvára sa iba v určených hodinách. Vetranie oknami sa uskutočňuje iba za prítomnosti učiteliek, bez známok prievanu.

 Neprítomnosť dieťaťa vyžadujeme dokladovať lekárskym potvrdením alebo písomným Vyhlásením o bezinfekčnosti podpísaným zákonným zástupcov.

Pri ochrane osobných údajov o deťoch, zákonných zástupcoch, zamestnancoch postupujeme podľa platnej legislatívy.

Povinnosti zamestnancov sú podrobne rozpracované v Školskom poriadku.

  1. Vnútorný systém kontroly a hodnotenia detí

 

Hodnotenie dieťaťa je jednou z najdôležitejších činností materskej školy. Na hodnotení sa podieľajú obidve učiteľky. Hodnotenie dieťaťa má veľký vplyv z hľadiska jeho ďalšieho napredovania a efektívneho učenia sa. Každý deň v materskej škole a každá činnosť dieťaťa, nám prináša množstvo príležitostí na hodnotenie dieťaťa. Materská škola vedie o deťoch písomné záznamy z pedagogického diagnostikovania, vypracováva vstupnú, priebežnú a výstupnú diagnostiku dieťaťa. K diagnostike využíva tiež analýzu portfólia dieťaťa. Portfólio dieťaťa tvoria pracovné zošity a produkty praktickej činnosti.

 

  1. Vnútorný systém kontroly a hodnotenia zamestnancov

 

Základným nástrojom vykonávania kontroly v materskej škole sú hospitácie. Pri ich vykonávaní však nejde len o kontrolu samotnú, ale aj o vzájomné ovplyvňovanie sa, výmenu skúseností a hľadanie optimálnych ciest k napĺňaniu stanovených cieľov.

Hospitácia plní teda okrem kontrolnej aj funkciu diagnostickú, hodnotiacu, evaluačnú, je prostriedkom zjednocovania pôsobenia pedagogického kolektívu a v neposlednom rade aj prostriedkom vzájomnej výmeny skúseností.

Výsledky pedagogickej práce učiteliek sa odrážajú v správaní, konaní a úrovni kľúčových kompetencií detí a naopak. Hospitácie sú dopĺňané ďalšími diagnostickými a kontrolnými metódami, ktorými sú rozhovor, interview, dotazník. Závery z hospitácií a ostatných diagnostických a kontrolných metód sú prezentované na pedagogických a pracovných poradách. Problematike vnútorného systému kontroly a hodnotenia detí a zamestnancov sa podrobne venuje plán vnútornej kontroly materskej školy.

 

  1. Požiadavky na profesijný rozvoj pedagogických zamestnancov

 

Cieľom je obnovovať, zdokonaľovať, rozširovať a dopĺňať profesijné kompetencie učiteliek účasťou na vzdelávaní .

Ďalšie vzdelávanie pedagogických zamestnancov prebieha a je koordinované podľa plánu kontinuálneho vzdelávania a podľa aktuálnych ponúk odborných vzdelávacích seminárov.

V rámci interného vzdelávania a sebavzdelávania pedagogickí zamestnanci študujú odbornú literatúru, vzájomne diskutujú a konzultujú na pedagogických radách  na rôzne odborné témy, vzájomne si odovzdávajú informácie zo vzdelávacích aktivít. Sledujú aktuálne informácie o výchove a vzdelávaní, vzdelávacích programoch, pedagogických dokumentoch a aktualizovaných dokumentoch na webových sídlach: www.minedu.sk, www.statpedu.sk , www.siou.sk , www.vudpap.sk, www.mpc-edu.sk

Problematika profesijného rozvoja pedagogických zamestnancov je podrobne rozpracovaná v ročnom pláne profesijného rozvoja pedagogických zamestnancov.

 

Prílohy:

  • plán aktivít
  • plán vzdelávania
  • týždenné plány
  • prevádzkový poriadok
  • školský poriadok
  • štandardy, ktoré sa plnia priebežne celý rok
  • Koncepcia rozvoja školy
  • Štátny vzdelávací program